De reis naar Vietnam

25 september 2015 - Hanoi, Vietnam

In 2015 gaan we met vakantie naar Vietnam, we hebben een reis uitgezocht bij Fox. 21 dagen lang van Noord naar Zuid in het land dat we meestal alleen maar kennen van de Vietnam oorlog en de loempia’s op de markt.

We vertrekken op donderdag 24 september om 13.10 vanaf Schiphol met Cathay Pacific. Eerst 11,5 uur naar Hong Kong en na een stop van 2,5 uur nog twee uur naar Hanoi in Vietnam. Ondanks dat de vlucht lang duurt, verloopt alles prima afgezien van het feit dat ik niet kan slapen. De verzorging aan boord is prima. Eten, drankjes en snacks waren er in overvloed, het personeel was niets te gek, het voordeel van een oosterse maatschappij. Vrijdagmorgen rond 6 uur lokale tijd (6 uur tijdverschil) landen we in Hong Kong waar we makkelijk door de douane komen en op zoek kunnen naar de gate waar we vertrekken naar Hanoi. We vliegen nu met Dragon Air, een zusje van Cathay Pacific. Ook hier is de service prima. Rond half tien komen we aan in Hanoi waar het tijdverschil met Nederland 5 uur is. Nadat we redelijk makkelijk door de douane komen staat onze reisleider Albert ons op te wachten. Hij verzameld de groep (28personen) om zich heen en verteld het één en ander over de reis en de mogelijkheden om aan geld te komen. Dit blijkt nogal moeilijk te zijn want de pinautomaten werken niet echt mee. Uiteindelijk lukt het mij wel met mijn VISA card om geld uit de automaat te krijgen. De bankpas geeft nogal problemen. In ben meteen miljonair, want ik heb 6.000.000 Don uit de automaat gehaald, zo’n 240 euro.

Hierna gaan we met de bus naar ons eerste hotel in Hanoi, Hong Ngoc Hotel waar we twee nachten blijven. Het laatste stukje naar ons hotel moeten we lopen want de bus kan niet in de smalle straatjes komen. De bagage komt met de tuctuc naar het hotel. Na een welkomstdrankje zoeken we de kamer even op, het is ondertussen twaalf uur geweest, om even lekker een douche te pakken en ons even te installeren. Rond half drie gaan we een rondje aan de wandel. Het is ondertussen ruim boven de dertig graden buiten. Het is op straat erg druk en alles rijdt door elkaar. Honderden brommertjes en veel auto’s maken het bijna onmogelijk de straten over te steken. Haan Albert verteld ons, gewoon gaan, wel uitkijken maar gewoon over steken, het lukt wonderbaarlijk goed. We zijn er best wel trots op dat dit zo goed lukt. Zo hoef je het in Amsterdam echt niet te proberen. We lopen een rondje om een meer, zo’n twee kilometer. Onderweg drinken we iets op een terras en lopen via enkele straatjes met vele winkeltjes weer terug naar ons hotel. Om18.00 hebben we met Albert afgesproken voor het welkomstdiner. Even een uurtje plat en dan naar de lobby van het hotel. Eerst nog een woordje van Albert en daarna gaan we naar het restaurant iets verderop voor het welkomstdiner. Een mooi restaurant met goed eten. Tegen half negen gaan we weer terug naar ons hotel en gaan we ons bed opzoeken, we moeten vannacht de gemiste nacht in gaan halen.