Zaterdag 26 september - Hanoi

27 september 2015 - Hanoi, Vietnam

Na het ontbijt gaan we lopend weer naar de bus, deze brengt ons naar het mausoleum van Ho Chi Minh. We kunnen daar vandaag niet in want Ho Chi Minh is er niet. Het lichaam is twee maanden per jaar niet te zien want dan worden er werkzaamheden verricht aan het lichaam om het in goede conditie te houden. Niet zo erg, want ik heb ook geen zin om twee uur in de rij te staan en dan in 30 seconden langs een dood lichaam te lopen. Voor de vietnamezen zal dit een andere betekenis hebben. Nadat we bij het mausoleum hebben gekeken lopen we verder naar de tuin waar Ho Chi Minho Chi Minh Complex  heeft gewoond. Eerst in een grote villa later in een kleiner gebouw, omdat hij niet zo ver boven de gewone burger wou staan. Ook staan daar de drie auto’s die hij had. Dit alles gelegen in een mooie tuin. Vanuit de mooie tuin zijn we naar de éénpilaarpagode gelopen iets achter het mausoleum. Hier komen we Wil en Reina weer tegen, de twee dames die vorig jaar mee waren op onze reis door Mexico. Op het vliegveld kwamen wij ze ook al tegen, zij doen eenzelfde reis maar zijn met NRV op reis. We maken een kort praatje en gaan te voet weer op zoek naar de bus.

Met de bus gaan we naar een tempelcomplex, de oudste universiteit van het land, iets verder. Prachtige gebouwen, tuinen en veel mensen. We lopen hier een tijdje rond en maken enkele foto’s. Als we staan te luisteren naar de verhalen van Albert komt er een meisje bij me langs lopen en tikt op mijn schouder, ik begrijp haar eerst niet maar later begrijp ik dat ze met mij op de foto wil, haar vriend staat al klaar met het fototoestel. Blijkbaar val ik als grote blanke man nogal op.

Als we de tempel uit gaan komen er meteen allerlei handelaartjes op ons af, ze hebben van alles voor ons in de aanbieding, zelfs grote shirts in mijn maat.

Als we verder gaan met de bus gaan we naar het Hanoi Hilton, zo werd deze gevangenis genoemd toen de Amerikaanse GI er gevangen werden genomen tijdens de oorlog. Niet best als je hier kwam te zitten. Er werd hier zelf onthoofd, de guillotine stond er nog.

Hierna gaan we met de bus weer naar het centrum waar Albert ons naar een restaurantje brengt waar we heerlijk hebben gegeten. Van allerlei gerechten lieten we ons smaken in een mooie ambiance. Hierna zijn we met een groepje iets gaan drinken aan het grote verkeersplein aan het meer. Prachtig om te zien hoe dat verkeer door elkaar kruist. Om vier uur naar het naastgelegen Poppentheater voor de voorstelling van het Poppenwaterspel. Mooi om een keer te zien, maar van mij mocht het ook iets korter zijn. Daarna gaan we even naar het hotel, even lekker relaxen, foto’s overzetten en verhaaltje maken. Om zeven uur verzamelen we met een groep van 10 om ergens te gaan eten. Waar we dachten te gaan eten wordt  het niet wat, maar dan gaan we naar de rotonde met het vele verkeer en gaan er eten op het dakterras. Een prachtig overzicht op het meer en op de weg onder ons. Een internationale keuken, dus voor ieder wat wils.

Na het eten gaan we een rondje lopen rond het meer, wat een drukte. Het is zaterdag en ook nog een feestdag, dus iedereen is hierheen gekomen. Overal handeltjes en eten te koop. Gezellig maar wel heel druk, ook het plein stappen we over in die drukte, en het lukt. We lopen nog even over een marktje en daarna lopen we naar ons hotel. Na nog een drankje aan de bar zoeken we ons bed op na een dag waarin we veel hebben gezien, druk, vochtig warm en vriendelijke mensen.

1. Jan de Geus:
    27 september 2015
    Hallo Jannes en Berty,
    Gaan lekker genieten samen, ben je wel aan toe na al die mooie verhalen geschreven te hebben voor anderen.

Groeten Jan en Irmgard