De tempels van Teotihuacán

15 oktober 2014 - Mexico City, Mexico

Om acht uur vertrokken naar Teotihuacán, het grootste tempelcomplex van Noord- en Centraal Amerika. Een uurtje rijden, net buiten de stad. Een complex dat 20 km2 beslaat met de tempels van de zon en de maan die ook beklommen kunnen worden. De laagste is 42 meter hoog de hoogste 60 meter. Ik heb de laagste beklommen op handen en voeten naar boven en op de kont trede voor trede weer naar beneden. Bovenop wel een prachtig uitzicht. Men was ook bezig met het opbouwen van iets voor een ceremonie die in de middag zou plaats vinden. Allemaal dure mensen, camerateams beveiliging en artiesten waren in de weer. Tussen de verschillende tempels waren ook allerlei verkopers te vinden met allerlei handel. Mooi pingelen en onderhandelen. Bleek wel nodig want een masker waar eerst 90 euro voor werd gevraagd werd gekocht voor 350 peso’s (21 euro) terwijl iemand anders voor een zelfde masker later 120 peso betaalde (€ 7,50). Berty weet nog een mooie sjaal en een petje te kopen. Na de tempels gaan we weer naar Mexico Stad waar we eerst gaan lunchen en daarna gaan we naar de basiliek van Guadelupe, een tweetal gigantische basilieken (oude en nieuwe bouw) het is hier erg druk met mensen die de diensten bezoeken en allerlei offers brengen, zo te zien een goudmijn voor de kerk. Prachtige gebouwen met overdadige inrichting. Om 15.30 waren we weer bij het hotel, spullen naar de kamer en samen weer de stad in, even naar het postkantoor, een prachtig oud gebouw, echt heel speciaal om te zien. Daarna in de stad ergens op een terrasje iets gedronken en weer verder gelopen. In een straatje achter de hoofdstraat vinden we een bakker waar van alles verkocht wordt, geweldig om te zien hoeveel soorten taarten er staan, allerlei broodjes worden door mensen op grote bladen bij elkaar gezocht en afgerekend, zoiets had ik nog niet eerder gezien. Wij hebben ook een paar lekkere broodjes meegenomen. Om 17.30 weer op de kamer waar Berty de was weer uitzoekt die terug is gekomen en ik wat op de laptop kijk.