Weer terug naar huis

21 oktober 2016 - Vaassen, Nederland

Het einde nadert nu wel heel snel, vandaag de dag dat we weer terug zullen vliegen naar huis. Ons vliegtuig zal vertrekken om 22.20 uur. Wel wat laat (ik zou zelf liever wat eerder vliegen) maar het is niet anders. Daarom vandaag nog maar even weer door de stad gezworven en Berty heeft nog twee paar slippers gekocht. Samen net iets meer als 10 euro, geen geld dus. Ook nog een paar flessen drank, lekkere Surinaamse Borgoe rum. Daarna naar het zwembad en nog even wat laatste zonnestralen op te vangen. In de loop van de middag begint het echter de regenen. Niet veel, maar tijd dus om te douchen en ons klaar te maken voor de terugreis. Even nog iets eten bij Popeye en dan worden we om 18.00 uur opgehaald door Harvey die ons met een minibus naar het vliegveld brengt. Doordat het op de weg naar het vliegveld nogal druk is nemen we een alternatieve route waar we gelukkig weinig files hebben. We komen na zevenen aan op het vliegveld waar we snel kunnen inchecken en door de douane kunnen. Dan komen we in de vertrekhal, een kleine ruimte met stoelen die niet lekker zitten, meer hangen. Rondom de hal bevinden zich allerlei winkeltjes met over het algemeen veel van de zelfde koopwaar. Sommige winkeltjes gaan maar even, kort open. Wat ik wel apart vind is de winkel fruittuintje waar naast veel chipssoorten ook diverse soorten fruit worden verkocht en zelfs diepvriesproducten (hoe neem je dat mee op een vlucht van 10 uur). We krijgen bij het inchecken ook al gelijk te horen dat we vertraging hebben omdat we met een ander vliegtuig zullen vliegen. Blijkbaar had de regering (of iemand van de regering) het vliegtuig van SLM nodig waardoor er een gehuurd chartervliegtuig deze vlucht uit zal voeren. Het blijkt een toestel te zijn van HiFly, vergelijkbaar met het SLM toestel. De bemanning is van de Portugese maatschappij, maar snapt er blijkbaar niet veel van want de service is slecht aan boord. We vertrekken ruim anderhalf uur te laat. Tijdens het diner lopen ze door elkaar met de bladen met eten en met het drinken komen ze tot halverwege het vliegtuig waarna ze besluiten te stoppen want het is blijkbaar tijd om te slapen. Als ik nog wat te drinken vraag brengen ze het nog wel, maar anderen krijgen niets. Ook tijdens de rest van de vlucht zie je het personeel niet meer. Anderhalf uur voor de landing komen ze met het ontbijt maar dat daar ook erg chaotisch en aan het eind komen ze tijd te kort om alles uit te reiken en weer op te halen. Met een uur vertraging komen we aan in Amsterdam, dan het vliegtuig uit en op zoek naar de koffers. Suriname behoort tot de risicobestemmingen daarom is de band waar de koffers aankomen afgeschermd van de rest en moeten alle koffers nog weer apart door een scanner voor je de aankomsthal kunt verlaten, dit duurt al met al ook weer bijna twee uur. Dan snel op zoek naar de auto en terug naar huis, waar we rond half zes ’s avonds aankomen. Einde van een mooie vakantie en begin van een koude periode in Nederland. Want iemand heeft hier blijkbaar tijdens onze afwezigheid de kachel uitgezet, want het is koud hier in Nederland, vooral als je van een temperatuur van zo’n 39 graden terug komt naar 9 graden. 30 graden verschil, brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.