Tikal een prachtig park met geweldige natuur

24 oktober 2014 - Flores, Guatemala

Vandaag gaan we een dagje naar Tikal, waarschijnlijk het mooiste Maya-complex van Centraal Amerika. We hebben hier een lokale gids, Ruben. De groep wordt gesplitst in de Engelstalige groep van Ruben en de Nederlandstalige groep van Xavier, wij gaan voor Nederlands. We komen hier in een groot park waar we heel veel zien, de mooie tempels, maar ook de prachtige natuur waar we in komen, we zien veel vogels zoals een kleine toekansoort, een boomfazant, wilde kalkoenen, roofvogels en andere soorten, ook zien en horen we apen een soort franjeapen en we horen brulapen die door het hele park te horen zijn. We klimmen en klauteren door het prachtige park, over en door tempels en zelfs op de hoogste tempel van 65 meter bekijken we de omgeving, prachtig wat een uitzicht, we kunnen zelfs Belize zien. Rond twee uur zijn we weer bij de start en gaan we lunchen, hierna gaan weer terug naar ons hotel waar we rond half vijf aankomen. Half zes verzamelen we weer met ons vaste groepje om naar het eiland Flores te gaan, we lopen de brug over en bereiken het eiland, maar als we langs de buitenkant willen lopen, kunnen we niet verder, de regen heeft alles onder water gezet. We lopen het eiland wat over langs de andere kant, maar dat kan ons niet bekoren. We besluiten terug te gaan, dit keer met een bootje ook weer leuk om een keer te doen, en veel sneller als lopen. Hierna gaan we nog even naar het winkelcentrum op de hoek waar we wat inkopen voor morgen, want in Belize waar we morgen door heen rijden hebben ze weer ander geld, en ik heb geen zin dat te pinnen voor een flesje water, want de lunch kunnen we betalen met creditcard. Hierna drinken we nog wat op een terras aan het meer en gaan we even later eten in het restaurant van het hotel. Omdat we twee avonden achter elkaar hier hebben gegeten krijgen we als toetje een ijsje van de zaak.