Van Mexico naar Guatamala

23 oktober 2014 - Flores, Guatemala

Vandaag reizen we van Mexico naar het eiland Flores in Guatamala. We rijden eerst een paar uurtjes door de binnenlanden van Mexico (erg mooi om te zien hoe de arme bevolking leeft) naar de grens waar Xavier met onze paspoorten een rondje maakt langs een paar kantoortjes. Eerst uitchecken in Mexico en daarna weer aanmelden in Guatemala. Dit neemt een hele tijd in beslag, ondertussen nemen wij afscheid van onze buschauffeur Herbert, die niet mee mag over de grens, ook wordt onze bagage overgepakt in een nieuwe bus, een stuk mindercomfortabel als de bus ban Herbert, ook de nieuwe chauffeur komt bij mij veel minder sympathiek over. Jammer dat we Herbert achter moeten laten, een leuke vent en een prima chauffeur die ons veilig door Mexico heeft geleid. Als we de grens over zijn komt Xavier weer terug met de paspoorten die voorzien zijn van allerlei stempels. Hierna stappen er in de veel kleinere bus ook nog een tweetal bewapende agenten in, we worden hier in Guatemale begeleid door iedere dag twee bewapende agenten. We apart zo’n begeleiding. We reizen door een land wat veel minder ontwikkeld is als Mexico als je ziet hoe de mensen hier wonen. Langs de weg lopen kippen, kalkoenen, varkens en andere dieren. Mensen wonen ik heel kleine huisjes met niet meer als een lemen vloer en een hangmat. Na tweeenhalf uur in Guatamala stoppen we voor een toiletstop en daarna rijden we nog een uur naar Santa Helena waar Flores zich bevind. We stoppen nog even bij een bank waar ik de locale munt ga pinnen, 1000 (ong 100 euro) Dan rijden we door naar ons hotel la Casona del Lago. Een mooi hotel aan de rand van het meer met uitzicht op het eiland Flores. Eten doen we vanavond in het hotel, lekker gegeten.