Vakantie naar Colombia, de reis en eerste dag

4 november 2018 - Bogotá, Colombia

Eindelijk was het dan zo ver, onze vakantie naar Colombia kan beginnen. Nadat we vrijdagmiddag al naar Schiphol zijn gereden voor een eerste overnachting in het IBIS Budget hotel, nemen we zaterdagmorgen de shuttle van het hotel naar de luchthaven al om 5.55 uur.

Op Schiphol gaat het inleveren van de bagage en het door de douane gaan supersnel, binnen een kwartier zijn we al achter de douane en kunnen we daar de dag beginnen met een kop koffie en een broodje. Daarna lopen we nog even door de taxfree (hoezo taxfree, meeste dingen zijn dubbel zo duur) en kopen een paar luchtjes. Daarna nog ergens iets gedronken en naar de pier gelopen G6. Daar gezeten tot we het vliegtuig in kunnen.

Om 9.00 uur kunnen we boarden en nemen we onze plaatsen in, rond 9.30 uur gaan we vertrekken met een vluchttijd van 10 uur en 50 minuten. In de lucht worden we verzorgd door de dames en heren stewardessen van KLM. Het eten is prima, het “luchtvoer” wordt steeds beter, wat betreft het drinken onderweg valt het ons en met ons meerderen horen we achteraf tegen. Op de site heeft KLM staan, we zullen ieder uur bij u langskomen met een drankje, nou dat is zeker niet gebeurd. En toen ik een keer naar achteren liep voor drankjes, kon ik niets krijgen omdat in verband met turbulentie iedereen naar zijn plaats moest. We komen zo bij u langs met een drankje werd gezegd, nou mooi niet.

De vlucht liep verder voorspoedig tot vlak voor de landing, die moest al worden uitgesteld omdat er van baan gewisseld moest worden, maar dat werd weer gevolgd door een sluiting van het vliegveld door noodweer. Er werd uitgeweken naar Cartagena, waar we ruim een uur later landen. Daar moest een en ander geregeld worden en brandstof bijgetankt worden voor we weer naar Bogota konden vliegen. Wij kamen aan op El Dorada Airport in Bogota met 3 uur en 40 minuten vertraging om 18.05 uur lokale tijd. Daarna moesten we door de douane voordat we onze koffers op konden halen. Bij de douane hadden we de pech dat er net een wisseling van de wacht was en daardoor alles heel erg langzaam verliep. Dat kon er ook nog wel bij, de koffers konden daarna wel snel afgehaald worden want die draaiden al lang rond op de band. Toen door de customs en op zoek naar onze reisleidster. Die wees ons waar de rest van de groep stond te wachten en waar gepind kon worden. Even pinnen, 600.000 peso’s (is ongeveer 165 euro). Als de groep compleet is gaan we op zoek naar de bus. Die brengt ons in ongeveer 40 minuten naar het hotel (Hotel Regina) in de wijk Candelara in de oude stad. Na het uitladen van de koffers gaan we eerst even met de groep een hapje eten in een restaurant in de buurt, waarna iedereen moe zijn bed op zoekt. We zijn al 25 uur op.

Zondag 4 november

Dagje Bogota

Vanmorgen weer op tijd wakker want met 6 uur tijdverschil is de biologische klok nog niet aan de Colombiaanse tijd gewend. Na een ontbijt en een kleine verkenning van de buurt lopen we met de groep om 8.30 uur naar de fietsenverhuur, want vanmorgen gaan we een deel van Bogota verkennen op de fiets, leuk om te doen, veel mooier als met een bus. Omdat het zondag is is een deel van de stad afgesloten voor het motorisch verkeer en wordt de weg gebruikt door duizenden fietsers, waarvan wij dus ook een deel zijn. Op onze fietsen toeren we langs verschillende bezienswaardigheden en maken verschillende stops waar ons de highlights worden verteld. Rond 10.15 stoppen we bij een koffiefabriekje waar we heerlijke koffiedrinken, iets wat in het hotel wel tegenvalt (warm gemaakt in de magnetron). Na de koffiestop rijden we door naar een markt waar we worden rondgeleid en waar we verschillende dingen te proeven krijgen, heel erg leuk die markten in het buitenland. Hierna rijden we weer terug naar het verhuurbedrijf en leveren de fietsen in.

Hierna gaan we naar het Botero Museum en daarna gaan we eten, een heel goed gevulde soep is onze keus, het lijkt wel wat qua smaak op erwtensoep, maar we krijgen er een stuk maiskolf in, samen met een stuk avocado en rijst. Een echte maaltijdsoep, zeker een aanrader. Hierna gaan we naar het goudmuseum. Wel leuk om even te zien, maar ik (cultuurbarbaar) heb het al snel gezien. Hierna was het de bedoeling dat we met de kabelbaan naar de berg Monsterat zouden gaan maar het is bewolkt geworden en het gaat regenen. Van het mooie uitzicht van de berg is nu door de bewolking niets te zien, dus dit wordt uitgesteld naar morgenvroeg. Nu hebben we de rest van de middag vrij. Even dit verhaaltje dus uitwerken en plaatsen op reislogger. Om 18.50 moeten we weer verzamelen voor het diner.

Foto's  https://photos.app.goo.gl/FqV4ys8Xe2QtpnaX9

1. Theo van de Rijt:
    Fijne vakantie Jannes. Ik ga je spannende verhalen weer volgen
    Struikel niet over de skeelerbanen daar!
  2. Lars Storm:
    5 november 2018
    De reis is nog maar net begonnen Jannes en het is nu al leuk om je verslag(en) te lezen. Ik ga je blog volgen. Geniet van deze prachtige reis!
  3. Hennie Draayer:
    5 november 2018
    Veel plezier en ik blijf jullie volgen via je verhalen .