Maandag 5 november - Naar Villa de Leyva

5 november 2018 - Villa De Leyva, Colombia

Vanmorgen de wekker gezet om 6 uur, even douchen en daarna het ontbijt. Voor we naar het ontbijt gaan de koffers op de gang want vandaag reizen we weer verder naar een volgend hotel. Om 8 uur vertrekken we eerst naar de berg Monserrate waar we met een treintje naar boven gaan om te genieten van een prachtig uitzicht over de stad Bogota, gisteren kon dit niet doorgaan door de regen en de laaghangende bewolking. Vanmorgen was het eerst mooi helder maar hoe verder de tijd verder gaat hoe meer bewolking er op komt zetten. Als we boven komen (op 3200 meter hoogte) is toch de bewolking weer op komen zetten en kunnen we geen mooi overzicht hebben over de stad. Boven is het al weer een drukte van belang want het is een nationale feestdag en de mensen trekken er dus op uit. Ook heel veel mensen die niet met het treintje de berg zijn opgekomen, maar lopend of zelfs hardlopend, en dan bovenop allerlei oefeningen doen. Wij zijn al buiten adem van het kleine stukje dat we moesten lopen, deze mensen leveren een zware inspanning, dit is dus ook trainen op hoogte. Na een half uurtje boven te zijn geweest, en we de kerk hebben bekeken die hier ook bovenop de berg staat, trekken we weer met het treintje naar beneden en wachten we op de bus die ons weer verder brengt naar de volgende stop, de Zoutkathedraal. Een kathedraal 180 meter onder de grond die is uitgehouwen in een zoutmijn. Mooi om te zien en knap hoe alles hier is gemaakt. Heel veel nissen waar op diverse manieren grote kruizen zijn uitgehakt en helemaal beneden de kathedraal waar ook diensten worden gegeven en zelfs concerten. Rond half twaalf zijn we weer terug in het daglicht en drinken een kopje koffie, niet echt de beste trouwens, waarna we met de bus naar ons lunchadres rijden even verderop in het dorp. Het restaurant is net een grote schuur met een inrichting waar menig kringloop jaloers op zou zijn. Hier wordt het vlees wel op een heel aparte manier gegrilld, rondom een groot houtvuur worden spiezen in de grond gestoken met hele grote stukken vlees, die steeds met de hand weer worden gedraaid. Steeds worden er stukken afgesneden die in het restaurant verdwijnen om de mensen te voorzien van veel vlees. Wij gaan vanmiddag voor de kippeborst, Berty met kaas en ik met championroomsaus. Als we onze kip ontvangen blijken het wel weer bijzonder grote lappen vlees te zijn. Lekker maar ik kan het lang niet allemaal op. Berty trouwens ook niet. En voor een prijs waar we in Nederland om lachen, nog geen 7,50 euro. Hierna stappen we weer in de bus want we moeten nog verder naar Villa de Leyva, nog 3 uur toeren. Geen straf hoor, want we komen door een prachtige omgeving. Veel afwisseling in het landschap, huizen en mensen wat we onderweg zien. Onderweg stoppen we nog even in een dorpje wat bekend staat om zijn aardewerk. We kunnen wat rondkijken in één van de winkeltje. Mooie dingen voor weinig geld, echt onbegrijpelijk wat het hier kost. Hierna rijden we verder. Even na vijf uur komen we aan bij Hotel Getsemani in Villa de Leyva. Een mooi hotel met verschillende kamers, wij hebben in ieder geval geluk. Wij hebben een kamer met een extra hoek met open haard en een bankje. Er zit ook een deur naar buiten, als we daar kijken zien we een eigen terras met een leuk zitje en zelfs een whirlpool, waar helaas geen water in zit. Morgen maar eens vragen of er ook water in kan.

Tegen zeven uur krijgen we een rondleiding door dit mooie stadje, alle straten bestaan uit een soort kinderkopjes en er is een groot dorpsplein (het grootse van Zuid-Amerika) met rondom het plein allerlei winkeltjes en restaurantjes. We hebben lekker gegeten en zijn even na 9 uur weer terug op onze kamer, even een verslagje maken en dan onder de wol.

1. Greet Fikse:
    6 november 2018
    Erg leuk jullie zo te kunnen volgen. Erg veel plezier en groetjes.