Dag Rio loopt iets anders als gepland

26 september 2022 - Rio de Janeiro, Brazilië

Vanmorgen weer ruim voor de wekker wakker, even lekker onder de douche en dan even buiten kijken, daar loop ik de mensen die we gisteravond hebben gesproken weer tegen het lijf, we hebben meer ervaringen uitgewisseld en de vrouw de gegevens voor de fietsrit doorgegeven, want zij wil op de fiets Rio ook wel verkennen, de man moet nog een paar dagen hier aan het werk, hij zit in de olie business en heeft een symposium hier in Rio.

Wij pakken rond 9.00 uur een Uber taxi naar het Christusbeeld, hier nemen we weer een busje verder naar boven en daarna een busje dat ons naar de top net onder het beeld brengt. Hier moeten we nog een aantal trappen op om echt aan de voet van het meer als 30 meter hoge beeld te komen. We zijn hier niet alleen, wat een mensen die op de vreemdste manieren foto’s van het beeld willen maken. Iedereen wil ervoor staan met de armen uit elkaar, dan liggen de fotografen op de grond of staan op de trappen er verder voor. Wat ook veel bekijk trekt hier boven zijn een aantal aapjes die hier rondspringen. Als we een tijdje boven zijn geweest gaan we weer naar beneden, helemaal beneden waar de busjes vertrekken maar even aan de chauffeur gevraagd waar er hier ergens een bank te vinden is, want het schiet al weer mooi op met de Rial. Bij de eerste twee banken lukt het niet maar bij de Santander Bank lukt het uiteindelijk en kunnen we weer een stapeltje briefjes in de beurs stoppen. Daarna is het plan om naar de Botanische Tuinen te gaan, en voor die tijd willen we nog lunchen. Ik heb echter ook nogal buik krampen en tijdens de lunch besluiten we toch maar naar de Pousada te gaan, want ik krijg steeds meer last. Op de kamer aangekomen bezoek ik eerst maar eens het toilet. Nou als we nog in Nederland waren geweest had ik het gastekort in één keer aan kunnen vullen, zoveel gassen produceer ik. Het lucht wel heel erg op.

We hadden ook nog het plan om later in de middag naar de Suikerbroodberg te gaan voor de zonsondergang, het is echter zo erg bewolkt dat die zon niet is te zien, daarom gaan we maar niet. We besluiten tegen 18.00 uur een taxi te nemen naar een churrasceria bij de Copacabana, die is een restaurant wat vergelijkbaar is met de all-you-can-eat restaurants. Er is een basis buffet waar je onbeperkt op kan scheppen, maar het mooi hier is dat ze iedereen keer mat grote spiesen vlees langs komen en je daar dan vanaf snijden. Binnen de kortste keren hebben we een stuk of 10 verschillende soorten vlees gehad, en allemaal van uitstekende kwaliteit. Veel soorten rund maar ook varken, lam en vis. We laten het ons prima smaken. Na dit lekkere eten lopen we een stuk langs de boulevard van de Copacabana waar nog volop bedrijvigheid is, er wordt nog steeds gevoetbald en gevolleybald, maar ook de sportschool is hier nog bezig. Uiteindelijk nemen we een taxi terug naar de Pousada om op bed lekker uit te buiken en dit stukje te tikken. Dan slapen want morgen om 9.00 uur worden we opgehaald voor de volgende etappe, we gaan naar Ilha Grande, een eiland een paar honderd kilometer buiten Rio.