Met de trein door het regenwoud

1 oktober 2022 - Curitiba, Brazilië

Al vroeg op, want tussen 7.00 en 7.30 uur worden we opgehaald. We zitten dus om 6.30 uur al aan het ontbijt, dat speciaal voor ons een half uur eerder is geopend. Rond kwart over zeven staat de chauffeur van het busje bij de receptie en worden we naar het station gebracht waar de trein van de Serra Verde Express vertrekt naar Morettes. We zijn niet de enige die mee gaan want aan de tien rijtuigen van de trein worden nog zeker een zestal rijtuigen (voor ieder 48 personen) aangekoppeld. Het geheel wordt voortgetrokken door maar liefst 3 grote diesellocomotieven.

Even na negen uur vertrekt dan eindelijk de lange trein, het gaat eerst stapvoets door de stad en buiten de stad wordt de snelheid iets verhoogd maar het gaat nog steeds niet heel erg snel. Het landschap veranderd van stadscentrum, naar industriële buitenwijk naar platteland en daarna gaat het over in regenwoud. Soms mooie vergezichten maar ook een dicht bladerdak langs de trein, over ontelbare bruggetjes, door tunnels. We zien watervallen en heel veel verschillende bomen, varens en op bomen leven weer diverse andere planten. We komen ook langs een dal waar de mist helemaal in is gevallen, die bovenkant is te zien maar het dal niet want dat is bedekt met een dikke laag mist. Vogels zien we niet veel, maar ik hoor ze wel. Vlinders zie ik wel vliegen gele, witte en ook een aantal grote blauwe vlinders fladderen door de natuur.

Als we rond het middaguur aankomen in Morettes, zoeken we de gids en de chauffeur weer op en als de groep compleet is rijden we een stukje naar een restaurant voor de lunch die inclusief is. Bij ons aan tafel zit ook een jongedame uit België die hier voor werk is, maar in het weekend even een uitstapje maakt met de trein. We kletsen even gezellig met haar. We krijgen hier een typisch gerecht van hier, het is een soort stoofvlees dat je op moet kloppen met een soort van meel om er een papje van te maken, je kan het dan eten met rijst. Verder komt er nog van alles op tafel, en alles heel lekker. Na de lunch hebben we tijd om het stadje in te gaan, er staan allerlei kraampjes met handelswaar hier uit de buurt. Berty koopt nog een paar tapas blaadjes.

Als we terug lopen naar de parkeerplaats, moeten we eerst aan de kant voor een paard met ruiter, deze ruiter heeft te paard boodschappen gedaan, een grote plastic zak met blikken bier in de hand galoppeerd hij langs het publiek, een mooie manier van boodschappen doen.

Hierna rijden we met de bus naar een gebouw even buiten de stad waar met een soort poppenvoorstelling wordt getoond hoe hier vroeger werd geleefd, voor ons niet bijster interessant. Daarna rijden we door naar het kustplaatsje Antonina waar de gids ons allerlei gebouwen laat zien en hierover verteld. Gelukkig verteld deze gids ook in het Engels want de hele dag ging het alleen maar in het Portugees waar we niets van begrijpen. We maken ook een stop bij een ijsmaker die lekkere ijsjes maar, en die we ons laten smaken.

We vervolgen de weg nu weer in de richting van Curitiba, we rijden via een mooie route door de bergen en het regenwoud terug. We slingeren ook voor een groot deel van deze route over de klinkertjes die er na wat ik begrijp al meer als 100 jaar in liggen. Het hobbelt bijna de vullingen uit de kiezen maar het is wel heel mooi.

Rond half zes worden we weer afgezet bij ons hotel. We zoeken eerst onze kamer op en na korte tijd gaan we weer op pad, we willen ergens iets gaan eten en er is in de buurt een groot shopping center met een foodcourt, daar wandelen we heen en we lopen eerst wat langs de winkeltjes en gaan daarna iets eten. Ik loop ook binnen bij een telefoonwinkel van TIM, voor een sim-kaartje. Maar die zijn in Brazilië alleen te verkrijgen als je een Braziliaans BSN nummer hebt en die hebben we niet. Volgens de manager is er wel een mogelijkheid van een kaartje voor buitenlanders maar die is maar beperkt verkrijgbaar, in een andere TIM winkel verderop in de stad zou dat moeten kunnen. Na het eten nemen we een taxi naar Shopping Muller waar deze winkel zit, maar hier lukt het ook niet. Er is een jongen die ons hoort en probeert te helpen. Uiteindelijk kan hij op zijn nummer een kaartje voor ons bestellen en kan die in het toestel van Berty geplaatst worden. Hierdoor hopen we dat we dit kunnen gebruiken voor Google Maps als we een auto hebben in Bonita en de Pantanal. Hierna nemen we de taxi naar ons hotel.

1. Paul rorije:
    2 oktober 2022
    Mooie vakantie verhaal fijne dagen nog