Vlindertuin in een waterspektakel

3 oktober 2022 - Puerto Iguazú, Argentinië

Vannacht aangekomen in Foz de Iguazu, en op het vliegveld opgepikt door Ricardo onze gids voor hier. Snel in de auto en dan op weg naar de Argentijnse grens, want we zitten de komende nachten in Posada 21 Oranges aan de Argentijnse kant van de watervallen. Eerst verlaten we Brazilië en ontvangen daar een stempel in ons paspoort, dan weer in de auto en naar de Argentijnse grenspost, hier worden wel allerlei gegevens overgenomen uit ons paspoort maar we krijgen geen stempel. Dan door naar ons onderkomen voor de komende 2 nachten. We komen hier rond één uur in de nacht aan. Snel naar onze kamer en dan even later gaan slapen. Hier in Argentinië is het allemaal wel wat primitiever maar men is hier vriendelijk en slapen lukt hier ook wel.

We zetten de wekker op kwart voor zeven want we worden om 8.30 uur opgehaald door Ricardo om naar de Argentijnse kant van de watervallen te gaan. We stappen in de auto van Ricardo en met 15 minuten staan we in het Nationale Park. Ricardo haalt kaarten voor ons en dan kunnen we naar binnen. We lopen even een stukje door het regenwoud en horen in de verte het gedonder van het water al, ook zien we boven de bomen al een nevel uit komen. We zien eerst wel stromend water maar dat is niet opvallend, maar als we dan een paar meter verder komen veranderd dat water in een kolkende waterval, wat kan zoiets snel veranderen. We zien een hele wand van denk ik wel 150 meter met allemaal kolkende watermassa’s die naar beneden storten. Wat een spectaculair gezicht. En verderop zijn er nog meer watervallen, je komt ogen te kort wat een geweldig gezicht.

Via verschillende uitkijkpunten zie je stromend water in een paar meter veranderen in watervallen, we lopen zo’n anderhalf uur rond en verbazen ons over de hoeveelheden water die hier stromen, miljoenen liters storten hier naar beneden. Dan komen we weer op een plek waar we even tijd hebben voor een drankje en een empanada, waarna we in kunnen stappen in een treintje die ons naar een verder gelegen waterval zal brengen, een mooie rit door het regenwoud. We zien hier ook heel veel vlinders, we zijn wel eens in een vlindertuin geweest, maar dat is niets bij wat we hier zien, zoveel verschillende soorten, groot en klein, en zoveel verschillende kleuren. Op weg naar de waterval over verschillende paden zien we ook nog een paar schildpadden zitten en diverse vogels, en een paar hele grote vissen. Na een kilometer wandelen komen we aan bij de waterval, we zien eerst de Horseshoe, een waterval die in de vorm van een hoefijzer naar beneden stort, waarna we daarnaast nog een heel aantal waterstralen naar beneden zien storten. Er vormt zich even verder een hele nevel.

Hierna gaan we met het treintje weer naar de uitgang waar we de auto weer opzoeken. Ricardo zet ons af in het centrum van Puorto de Iguazu, waar we een restaurant opzoeken voor de lunch. Er is niet veel open want hier in Argentinië gaan de meeste zaken (winkels en restaurants) blijkbaar dicht van één tot drie of vier in de middag, siësta. Maar we vinden een leuk restaurantje en met handen en voetenwerk kunnen we wat bestellen, een paar heerlijke hamburgers met frietjes. Hierna gaan we het centrum nog iets verkennen en we kopen wat lekkere dingen voor vanavond, want we hebben geen zin om vanavond weer met de taxi hier naar het centrum te gaan, we eten dus vanavond op de kamer. Dan nemen we een taxi naar de posada. Daar aangekomen zoeken we het zwembad op want het weer is met 27 graden aangenaam genoeg om een plons te nemen en te proberen wat kleur op te bouwen.

Morgen worden we weer opgehaald door Ricardo om de Braziliaanse kant van de watervallen te bekijken, daarna gaan we ook nog naar een vogelpark.