Dagje sigtseeing Pantanal en contact met muskitos

8 oktober 2022 - Taunay, Brazilië

Vanmorgen al om even na half zeven aan het ontbijt want rond kwart over zeven moeten we al klaar staan voor onze excursie, dit keer een wandelexcursie door de omgeving. Dichte schoenen en lange broek aan want onze vrienden de muskitos zullen ons vergezellen, veel kans op muggen dus. We wandelen eerst naar een meertje wat uitmond op de rivier waar we gisteren hebben gevaren, we zien hier een paar kaaimannen en wat capibara’s. Even verder gaan we het bos in waar we naar heel veel planten ook veel vogels spotten, soms worden ze ook gelokt door geluiden via een luidsprekertje met bluetooth op de telefoon. Hier in het bos zitten naast veel Muskitos (muggen) ook mieren die bij je broekspijpen in kruipen en ook erg pijnlijk kunnen bijten. Naast mooie natuur dus ook natuur waar we niet blij mee zijn. We lopen door het bos en later door de velden en eindigen op een campingplaats die ook bij onze fazenda Aguape hoort, hier lopen we wat rond en ontdekken nog weer meer mooie vogels. We worden hier opgehaald met een safaritruck die ons weer naar Aguape brengt. Als we daar weer zijn gaan we lekker aan het zwembad liggen en nemen een paar keer een duik, niet verkeerd met 30 graden. Om twaalf uur gaat er een bel ten teken dat het lunchtijd is. Dus we schuiven lekker aan. Hierna zoek ik alvast de omgeving van onze kamer op en ga in de schaduw in een hangmat liggen (voor vandaag genoeg in de zon gelegen), Berty blijft eerst nog een half uurtje bij het zwembad waarna ze ook naar onze kamer komt. We luieren nog even en nemen een douche, want dat hebben we vanmorgen nog even over geslagen. Opgefrist lopen we rond drie uur naar voren voor de middagsnack en een drankje waarna we om half vier vertrekken voor een jeepsafari. We zien diverse vogels, maar ook kaaimannen, capibara’s, hertjes en zwijnen. Verder zien we nog Emoe, een lokale ooievaarssoort, een paar vossen en in het schemerlicht ook nog een reuzenmiereneter

Op zich wel een safari met veel dieren maar de mensen die hem uitvoeren zouden wat meer moeten aanvoelen hoe ze het moeten doen, nu stoppen ze niet op de juiste punten om planten of dieren goed te zien en soms rijden ze gewoon door als mensen dingen op de foto willen zetten. Soms hebben we een dier gezien wat al weer is doorgelopen of weggevlogen en dan blijven ze toch nog een tijdje staan.

Rond zeven uur komen we weer aan bij Aguape, waar we bijna gelijk aan kunnen schuiven voor het diner, wat we ons weer goed laten smaken na een dag van bezigheden. Na het eten naar de kamer een stukje schrijven en foto’s downloaden. Morgen weer vroeg op, gaan we vissen op piranha’s.