29 september – naar Dong Hoi

30 september 2015 - Dong Hoi, Vietnam

We rijden om half zeven weg bij ons hotel en vervolgen de weg naar het zuiden. Na een uurtje stoppen we bij de lokaal marktje. De mensen hier zien niet zo vaak blanke mensen, het marktje is voor ons een attractie, maar dat zijn wij ook voor die mensen, groot en blank, zij worden bekeken maar wij net zo veel. Ze komen zelfs voelen aan ons. Op het marktje van allerlei handel, fruit, groente, gebruiksartikelen, vlees en vis. De laatste zijn erg vers, want vaak leeft het nog. We zien kippen, eenden, varken maar ook padden, allerlei vogels, zelfs hond is hier te koop en wordt ter plaatse geslacht. Niet altijd mooi om te zien, maar het is wel vers. Na het marktje rijden we weer verder en komen we op de zogenoemde Ho Chi Minh trail, de route die gebruikt werd door de strijders in de oorlog tegen de Amerikanen voor de verplaatsing van mensen en materieel, een route die heel erg veel gebombardeerd is in die tijd en waar je overal nog de gevolgen van kan zien, want overal vind je bomkraters in het mooie landschap. We maken nog een stop bij een  monument ter nagedachtenis aan een tiental vrouwen die gestorven zijn in de strijd hier. Onderweg stoppen we nog even bij een theeplantage en een rubberplantage waar we enige uitleg krijgen over de processen, verder rijden we door een prachtige groene omgeving.

Rond de middag stoppen we voor de lunch, waarna we in drie boten stappen om de Phong NHa grotten te gaan bezoeken. We varen tot aan de grotten en daarna gaat de motor uit en gaan we op handkracht verder met de boot de grotten in, hier zien we prachtige, hoge ruimtes met stalagmieten en stalactieten, prachtig om te zien, het is ook heel mooi uitgelicht. Het laatste stukje door de grotten mogen we uitstappen uit de bootjes en lopen we langs de prachtige creaties van duizenden jaren afzetting door het lekken van kalkhoudend water. Buiten de grot stappen we weer in de bootjes en varen terug naar de bus. Rond vier uur komen we aan bij ons resort waar we weer een nacht blijven. Een prachtig resort aan de Chinese Zee, met twee zwembaden en mooie kamers. Eerst maar eens even een zwembad opgezocht, waar we lekker met een groot deel van de groep konden spetteren, enkelen zijn ook nog even de zee in geweest. Vanavond eten we in het restaurant van het hotel (het duurste adres, tot nu toe. Eten en drinken 25 euro voor twee personen) met een lekker toetje aan het eind. Daarna wilden we aanschuiven bij een live optreden door een Filipijnse band, maar dat optreden ging niet door omdat de boxen stuk waren. We hebben toen nog een tijden met bijna de hele groep bij elkaar gezeten, gezellig kletsen. Rond elf uur hebben we ons bed maar eens opgezocht want de dag was al aardig lang.

1. Marianne:
    30 september 2015
    Hé broertje klinkt allemaal erg leuk daar. Hoe gaat het me je pootje?

Groetjes Marianne en de rest.
  2. Jannes:
    30 september 2015
    Gaat wel weer, de antibiotica heeft zijn werk al wel weer goed gedaan. Soms nog wel een beetje slapjes, maar dat kan ook door de warmte komen. Probeer veel te blijven drinken.