Chicken Itza

8 oktober 2014 - Mérida, Mexico

Een korte nacht gehad, we waren al wakker tussen 3 en 4 uur. Na wat draaien heb ik rond 5 uur de laptop maar even aangezet en even gekeken wat het nieuws in Nederland is, maar weinig nieuws te vinden. Toch nog weer even naar bed maar niet geslapen. Als om 6.30 uur als de telefoon gaat om ons te wekken sta ik al lekker onder de douche. Om 7 uur de koffers op de gang en naar het ontbijt. Dat valt niet tegen deze morgen. Rond 8 uur zit iedereen in de bus en gaan we onderweg naar Chicken Itza. Eerst stoppen we nog even bij de HSBC bank om nog een keer te pinnen want vandaag moeten we ook het geld voor de pot betalen. Uit deze pot worden de excursies betaald maar ook de douane rechten en fooien voor kofferboys, kamermeisjes en ontbijtmedewerkers. Hierna rijden we verder naar de piramides van Chicken Itza, een van de bekendste maya tempel complexen van Mexico. Als we aankomen staat het al lekker vol op de parkeerplaatsen, maar onze chauffeur vind nog wel een plekje. Dan gaan we met Xavier naar binnen, Xavier is een gedreven gids met een buitengewone interesse voor alles wat we zien, heel energiek verteld hij over de dingen die we zien en wat de geschiedenis en achterliggende verhalen zijn. Voor mij is het wat te uitgebreid, maar anderen vinden het prachtig. Naast de verhalen van Xavier kijk ik ook verder rond en zie mooie planten, bomen, vogels en Leguanen. Ook kijk ik al eens even rond bij de vele kraampjes die hier overal staan met allerlei handel. De verkopers proberen allerlei waren aan mij te verkopen maar ik zeg ze vriendelijke goedendag en loop weer verder. Achter de tempels zitten hele verhalen over de bouw er van en de geschiedenis van de maya’s. Er is al veel van gerestaureerd maar er is ook nog genoeg te doen voor de heren en dames archeologen. Na de verhalen van Xavier hebben we nog een uur de tijd om zelf rond te lopen en kijken waar we dat zelf willen. We kopen een flesje drinken en gaan even in de schaduw zitten om een beetje mensen te gaan kijken. Er loopt hier weer van alles rond. Het is trouwens rond de 30 graden en een vochtige lucht, dus ik zweet constant. Daarna lopen we langs de verschillende kraampjes en koopt Berty nog een zilveren ketting. Om twee uur rijden we verder naar ons lunchadres, een buffet in een restaurant in het plaatsje Piste dan bij de Maya tempels ligt. Hierna rijden we verder naar Merida waar ons hotel voor de komende twee nachten zich bevind. Als we aankomen in Merida krijgen weer eerst een rondleiding over het centrale plein. Mooi om te zien hoe druk het hier is, de bankjes zitten vol met jongelui die hier gebruik kunnen maken van de gratis wifi in het park. Ook overal zijn punten om in te loggen met je laptop. Lekker leren dus buiten in het park. Xavier leid ons ook rond door het staatskantoor dat voor iedereen toegankelijk is en waar veel mooie schilderijen hangen die de geschiedenis van Mexico vertellen. Hierna gaan we met de bus naar ons hotel waar we rond zes uur aan komen. Na een welkomst cocktail zoeken we onze kamer op om even lekker op te frissen. Even dit verhaal maken en om 19.30 uur gaan we weer op pad om ergens iets te gaan eten.