Sisal productie

8 oktober 2014 - Mérida, Mexico

Vanmorgen mochten we uitslapen, we werden pas om 7.15uur gewekt en moeten vertrekken om  8.45 uur. Vandaag hebben we een excursie naar een sisal hacienda. Hier wordt getoond hoe de sisal productie in zijn werk ging tientallen jaren geleden, toen sisal hier nog het groene goud was voor de omgeving van Merida. Tientallen hacienda’s waren er toen in deze omgeving die allemaal bezig waren met de productie van de sisal uit de agaveplanten die over de gehele wereld werd verscheept. Mooi om te zien hoe de productie in zijn werk ging en hoe van de sisal touwen werden gedraaid.

Een 82 jarige maya verteld ons hoe hij jarenlang op de hacienda heeft gewerkt. Op de plantage waar we rondgaan op een door een muilezel getrokken treintje bevind zich ook een cenote, een ondergronds meer in een grot, prachtig om dit te zien. Enkelen uit de groep maken ook gebruik van de mogelijkheid om hier even te gaan zwemmen. Ik heb geprobeerd enkele foto’s te maken, maar eens zien of het ook iets is geworden. Na het uurtje zwemmen en gezellig kletsen gaan we weer terug naar de hacienda waar we aan kunnen schuiven voor de lunch. Na de lunch vertrekken we weer terug naar Merida waar we rond 3 uur weer bij het hotel aankomen. Even naar de kamer en om kwart voor vier gaan we met een groepje naar het centrum om daar nog eens even rond te kijken.