donderdag 1 oktober 2015 – Hué

1 oktober 2015 - Hue, Vietnam

Vanmorgen vertrekken we om zeven uur en onze eerste stop was bij de verborgen stad waar we als één van de eerste toeristengroepen aankomen. Als eerste komen we langs de citadel en daarna zien we hoe de keizers van Vietnam geleefd hebben. De Amerikanen hebben de verborgen stad aardig plat gebombardeerd, maar er is toch nog een heel deel in tact of al gerestaureerd. De stad werd ommuurd door acht meter dikke muren die vier lengtes van 2,5 kilometer hadden. Omdat we mooi vroeg zijn kunnen we goed alles zien en fotograferen zonder dat er overal andere toeristen lopen. Ook is het minder warm, maar het is nu ook al bijna niet te houden, het zweet komt uit alle poriën. Mooi om dit alles hier te zien. Na zo’n twee uur komen we weer bij de bus die ons naar de volgende stop brengt, de Thien Mu pagode een mooi complex aan de parfum rivier. Na het bezoek aan de pagode stappen we op een boot die ons over de parfumrivier weer naar een plek brengt waar de bus weer op ons wacht. De parfumrivier heeft de naam te danken aan de plaats waar hij ontspringt in Cambodja, daar staan langs de rivier een soort bomen die als ze in bloei staan geweldig ruiken, als ze dan de bloemen laten vallen komen deze in de rivier en dan gaat de rivier ook zo lekker ruiken.

De bus brengt ons naar een mausoleum dat de voorlaatste keizer heeft laten bouwen toen hij aan de macht was, het is een prachtig complex maar ook heel erg over de top, dat iemand het in zijn hoofd haalt om zo iets als graf te laten maken, dan moet het je toch wel in de bol geslagen zijn. Na het mausoleum gaan we naar een klooster waar zich 26 vrouwelijke monniken bevinden, in de leeftijd van 13 tot ruim 70 jaar, hier gaan we lunchen, een vegetarische lunch. Een keer wat anders, niet verkeerd maar ik heb toch liever dat er vlees bij zit. Na de lunch brengt de bus ons naar het hotel, het is dan één uur. We gaan eerst even naar de kamer, waarna Berty en ik besluiten om de stad even te voet te gaan verkennen. We lopen eens stuk door het centrum van de stad. Hierna gaan we weer naar de kamer en kijken wat TV, werken het verslag bij, plaatsen de foto’s en luieren was, lekker bij de airco want buiten is het wel heel erg warm. Vanavond gaan we om 19.00 uur eten bij een Indiaas restaurant met Albert.