vrijdag 2 september 2015 – naar Hoi An

2 oktober 2015 - Hoi An, Vietnam

Om 8.00 uur vertrekken we vanaf Hué naar Hoi An, een korte route vandaag over Highway One en de wolkenpas. Eerst ruim anderhalf uur tot aan de eerste stop net iets voor de wolkenpas, een korte stop waarna we verder gaan over de wolkenpas. Onderweg zien we weer van allerlei kraampjes langs de weg staan, het laatste deel voor de wolkenpas wordt veel eucalyptus olie aangeboden. Dit wordt verkregen door bladeren van de eucalyptusboom te destilleren en zodoende de olie op te vangen die in de bladeren zit. Ook overal zie je weg werkzaamheden aan deze belangrijkste weg van het land. De weg die in het verleden tweebaansweg was wordt nu overal 4-baans gemaakt. Maar niet één stuk tegelijk, nee ze beginnen overal waardoor het een aaneenschakeling van werkzaamheden is. Als we de wolkenpas op rijden slingeren we naar boven met verschillende hele scherpe bochten en een geweldig uitzicht naar beneden. De wolkenpas is maar 496 meter hoog maar het lijkt door de scherpe bochten een hele hoogte. Bovenop wordt gestopt en krijgen we de tijd foto’s te maken, maar doordat er nogal wat wolken hangen (de pas doet zijn naam eer aan) is het zicht niet geweldig. Wel lopen er veel verkopertjes rondom ons om ons van alles te verkopen of om ons in de diverse restaurantjes te lokken. Na 15 minuten rijden we aan de andere kant van de pas weer naar beneden naar de plaats Danang. We stoppen bij het wereldberoemde Danang Beach in Danang, het surfparadijs van Amerikaanse soldaten tijdens de Vietnamoorlog. Daarna komen we aan in één van de leukste plaatsen van Vietnam volgens onze reisleider: Hoi An. We stoppen hier bij een restaurant voor de lunch, waar we weer heerlijke gerechten voorgezet krijgen.

Na de lunch vertrekken we te voet naar het centrum van Hoi An waar we een verkenningsrondleiding krijgen door deze mooie stad, prachtige mooi kleine winkeltjes en straatjes, hier kan Berty zich wel even vermaken de komende dagen. We krijgen op verschillende plekken wat uitleg over het hoe en waar in het centrum. Als we het oudste gebouw van het centrum bezoeken, een gebouw dat nog door de japanners is gebouwd, begint het te regenen. Als we het gebouw weer willen verlaten gaat het zo hard dat we eerst maar even een paar regencapejes gaan kopen want ander zijn we binnen twee meter drijfnat. Albert vervolgt de verkenning in de regen en we bezoeken de oude brug en een van de vijf oude tempels. Hierna gaan we naar het hotel, het stortregent ondertussen en het water loopt als een rivier door de straten. Op sommige plaatsen gaan we tot onze enkels door het water en het water komt ook uit de riolen naar boven zo hard gaat het. In het hotel aangekomen zijn onze schoenen drijfnat maar door de verschillende capejes en paraplus valt de rest nog wel mee. We gaan naar onze kamer en trekken de natte spullen uit om te laten drogen. Verder zoeken we de was uit, want omdat we in dit hotel drie nachten blijven kunnen we ook onze kleding laten wassen, zodat alles weer fris en schoon is. De prijs voor de was valt mij ook heel erg mee. Hierna gaan we nog even geld pinnen en gaan we ook even bij een supermarktje langs. Dan gaan we even relaxen voordat we vanavond om zeven uur gaan eten, het is de bedoeling dat we met een groot deel van de groep gaan eten bij de Cargo Club, vooral bekend om de vele soorten toetjes.