JawJaw

15 oktober 2016 - Paramaribo, Suriname

JawJaw

Een slechte nacht gehad, want het is een slecht bed waar we op slapen, daarnaast veel lawaai wat gemaakt wordt door cycaden en brulkikkers die de hele avond en nacht doorgaan, wat een herrie maken die kleine beestjes. De kikkers zijn trouwens wel aardig aan de maat want die springen ook wel rond rond ons huisje. Rond negen uur vertrekken we voor een dorpswandeling waar we zien hoe dit dorpje leeft en woont, wat ze verbouwen en wat er allemaal groeit en bloeit. De mensen hebben hier allemaal kostgrondjes buiten het dorp, iets van volkstuintjes op een plaats in het bos. Ze branden dan een stuk grond plat waar van alles verbouwd gaat worden, de tuintjes worden ongeveer drie jaar gebruikt, waarna ze het weer laten verwilderen en ergens een nieuw tuintje aanleggen. Bemesting kennen ze hier niet, daarom is na een jaar of drie de vruchtbaarheid minder geworden. Als het wordt platgebrand zorgt dat voor bemesting. Harvey weet overal wel iets over te vertellen. We komen ook langs de lagere school die aan de buitenkant van het dorp zit. Als we terug komen zoeken we weer een plekje op in de rivier om te zwemmen en te kijken hoe het leven hier verder gaat, dames lopen met grote manden op hun hoofd en manoeuvreren vaak ook nog met een kind op de arm en een emmer in de andere hand makkelijk in de rivier waar wij zo al moeite hebben om ons staande te houden. Het wassen van zichzelf en hun was gaat de gehele dag door. Kinderen spelen ook lekker in de rivier, er zijn een paar kleintjes die de hele dag bezig zijn met een lege fles aan een touwtje die ze als bootje langs de rotsen slepen, prachtig om te zien dat deze kinderen zich met bijna niets kunnen vermaken. De lunch bestaat vanmiddag uit rijst, pompoen en vis, lekker hoor. Vanmiddag eerst weer lekker in de rivier, daarna voor ons huisje. Aan de rivier komen de kinderen ons lekker fruit brengen, sterfruit, wat hier gewoon groeit in het dorp. Tegen vijf uur wandelen we naar een volgend dorp waar we een kleine scheepswerf zien waar korjalen worden gemaakt, Harvey verteld ons over het proces van het maken van zo’n bootje. Onderweg laat hij ons ook nog een vogelspin zien die hier veelvuldig voorkomt. In het dorp zit ook nog een aapje in een kooi. Bij terugkomst kunnen we aanschuiven voor het eten. Er is ook een andere groep aangekomen die ook mee eet, een groep psychiaters die een congres hebben gehad in Paramaribo en er nog een aantal dagen bij aangeknoopt hebben om het land te zien. We eten vanavond rijst, rundvlees, met doperwten en worteltjes. Rond half negen stappen we in de korjaal om kaaimannen te spotten. We zien twee kaaimannen mede door mijn sterke zaklamp. Het is volle maan. De damp komt van het water zo warm is het water ten opzichte van de buitentemperatuur die ook nog boven de 25 graden is. Na nog wat te hebben gedronken zoeken we ons bed op, kijken of we vannacht beter slapen.