maandag 12 oktober 2015, de Mekong Delta in, naar Can Tho.

12 oktober 2015 - Can Tho, Vietnam

Vertrek om acht uur voor onze een na laatste dag in Vietnam. We gaan de Mekong Delta in. Een rit van zo’n 3 uur met een stop onderweg voor toilet, roken en drinken. Albert laat ons hier een doerian proeven, sommigen vinden het lekker, maar anderen waaronder wij niet, deze vrucht kan verschrikkelijk stinken. Ze zijn verboden in publieke ruimtes hierdoor. Ook proeven we de jack-fruit, die smaakt beter, deze vrucht kan uitgroeien tot de grootste vrucht ter wereld. Na verder gereden stoppen we in Cai Be waar we op een boot stappen om de delta te verkennen. We stoppen bij een familiebedrijfje waar ze rijstpapier, rijstwafels en rijstsnoepjes maken en natuurlijk ook verkopen. Mooi om te zien hoe een en ander in zijn werk gaat. We varen verder over de Mekong en zien vele andere bootjes beladen met van alles. De rivier is hier ruim 3 km breed, maar in het midden zijn allerlei eilandjes gevormd. Op een van de eilandjes gebruiken we onze lunch. We leren er koude loempiatjes te maken met de olifantsvis, een grote vis die vanmorgen nog is gevangen en lekker voor ons is gebakken. Samen met wat groente rollen we de vis in rijstpapier en dopen het in een chilisaus, lekker. Hierna varen we verder en via een kanaal door de eilandjes, komen we weer bij onze bus die ons naar ons hotel in Can Tho brengt. Als we Can Tho binnen rijden begint het te regenen, en dat gaat stevig door als we bij ons hotel komen. Snel naar binnen. Vanavond gaan we met de groep eten.

Rond zeven uur gaan we met de groep eten bij restaurant l’Escale. Tegen half tien keren we weer terug naar ons hotel, het Kim Tho hotel. Morgen moeten we heel vroeg weer op.