Uxmal

9 oktober 2014 - Campeche, Mexico

Vanmorgen de wekker weer om 6.30 uur, 7 uur ontbijt en in de bus om 8 uur. Onderweg naar Uxmal, weer een tempelcomplex maar net weer anders. En heel anders als in Chicken Itza veel rustiger, geen massa’s toeristen, geen verkopers die door het hele complex staan met hun handel. Mooi rustig en een mooi complex waarbij we alles goed kunnen bekijken en dingen zien die we niet verwachten zoals een binnenplaats met prachtige bouwwerken. De bouw van de hoofdtempel is ook heel anders als in Chicken Itza. Hier een ovaal bouwwerk tegenover een vierkant en ook niet de vele tredes en trappen. Ook de bijgebouwen zijn weer anders. De balspelarena is hier een stuk kleiner. Als we alles hebben gezien vertrekken we naar een restaurant waar we een lokale specialiteit geserveerd krijgen, een kip die onder de grond is gegaard met allerlei kruiden en aardappel, bijzonder lekker. Als slot krijgen we een drankje die ons op een bijzondere manier wordt aangeboden, tequila met caluha en spa rood. Hierna weer in de bus naar Campeche waar we rond 16.00 uur aankomen. We stoppen eerst nog even voor een plaspauze en om de bus te laten tanken. Bij het tankstation staan ook een paar verkoopstandjes, een ijsverkoper en een vrouw die vanuit de kofferbak van een oude aftandse auto eten verkoopt, heel vriendelijk bied ze zelfs tortilla’s aan ons aan. In het centrum van Campeche aangekomen lijdt Xavier ons door het historische centrum van de stad waarbij we eindigen bij het hotel Baluarte waar we de komende nacht blijven. Nadat we de koffers hebben ontvangen en naar de kamer hebben gebracht gaat Berty een boekje lezen en ga ik op pad om wat te drinken te kopen en wat te knabbelen. Om half acht hebben we weer afgesproken om iets te gaan eten met een groep.