Zaterdag 10 september 2015, Cu Chi tunneks en Kim Phuc

11 oktober 2015 - Ho Chi Minh City, Vietnam

We vertrekken al om 6.30 uur vanuit Saigon naar de wereldberoemde Cu Chi tunnels, een gigantisch ondergronds tunnelnetwerk van de Vietcong. We willen daar als eersten zijn om rustig rond te kunnen kijken bij deze voor de geschiedenis heel belangrijke plek. Om acht uur zijn we inderdaad de eersten die het complex binnen gaan, we zien hoe hier is gevochten en hoe klein de tunnels in het echt waren. Er is een stukje nagebouwd voor de toeristen, maar die zijn dubbelbreed, en ik zou er echt in vast komen te zitten. Als wij klaar zijn staat de parkeerplaats vol met bussen, busjes en auto’s het was een goed idee van Albert om hier vroeg te zijn. Dan verder naar Trang Bang in de Tay Ninh provincie, waar we  eerst gaan lunchen bij de familie van Kim Phuc, We eten een noodlesoep en zien er een documentaire over Kim Phuc. Kim Phuc is het meisje van de wereldberoemde foto, het meisje van de napalm. Echt wel indrukwekkend. Daarna een bezoek brengen aan de kleurrijke Cao Dai tempel. In de Cao Dai leer komen de geloofsovertuigingen van o.a. het Boedhisme, Christendom, Confucianisme, Islam en het Taoisme bijeen.

Hierna rijden we weer terug naar Saigon, waar we rond 14.00 uur weer aankomen. De middag is ter vrije besteding. Wij gaan naar de grootste markt van Vietnam en kijken daar even rond. Wat een getrek aan ons, iedereen heeft wel iets voor ons te koop. De meesten vinden dit verschrikkelijk, ik vind het wel mooi. Een beetje kletsen met de mensen en waar nodig wat pingelen. Berty koopt nog een paar leuke bamboe schaaltjes. We kunnen afdingen tot een derde van de gevraagde prijs. Hierna gaan we nog even naar de kamer. Om zeven uur gaan we weer met een deel van de groep op weg voor een heerlijk diner bij Jaspas. Tegen half elf zijn we weer terug op de kamer.