29 september – Klimmen naar grote hoogtes in de Serra da Estrela

29 september 2021 - Serra da Estrela, Portugal

Vanmorgen verruilen we de bergen met de druiven voor een ander soort bergen, de bergen van midden-Portugal en dan speciaal het Serra da Estrela gebergte. Vanaf ons hotel in Oliveira rijden we via de tolweg die ons door het mooie glooiende landschap voert weer naar het zuiden van Portugal, maar de komende dagen verblijven we in het midden van het land. We rijden eerst naar Viseu waar we de oude binnenstad wat bekijken en daarna gaan we naar het grootste winkelcentrum van Portugal. Op de bovenste verdieping van dit winkelcentrum bevindt zich zelfs een ijsbaan, helaas is er op het moment dat wij er zijn niemand aan het schaatsen. Hier lunchen we ook, waarna we naar ons volgende adres rijden, en dat betekent dat de auto aan de bak moet, want we moeten aardig de lucht in, we gaan naar het hoogste punt van Portugal. Daar bevindt zich ons hotel Casa das Penhas Douradas Hotel & Spa. In de winter kan men hier de latten onder binden om te skiën maar daar is nu geen sprake van. Volgens de dame aan de balie kan hier ook geschaatst worden in de winter, dit komt omdat ik hier naar vraag want naast oude ski’s liggen er ook schaatsen, houten Friese doorlopers, en dat hier in Portugal.

Berty gaat even lekker genieten van de zon en ik ga een rondje de omgeving verkennen, want het is hier mooi met grote rotsblokken en prachtige vergezichten. Tussen 4 en 6 heeft het hotel in het restaurant een koffie/thee uurtje. Met naast de thee en koffie ook lekkere koekjes en fruit. Vanavond eten we hier in het hotel, want even naar beneden rijden is wat erg ver, en ik denk dat het eten hier ook wel goed zal zijn.

1. Hennie Vosselman:
    29 september 2021
    Leuk hoor, die voor ons bekende dingen. De tegelmuur van Viseu hebben we vaak gezien. Achter de boom is een restaurant waar je heerlijk kunt eten. En het Palacio do Gelo hebben we ook vaak bezocht. Naast de ijsbaan is (of was) een hele grote ijssalon met heerlijke walnoten ijs en een heel groot buitenterras/dakterras waar we vaak gezeten hebben