Dagje Palermo met de trein

4 oktober 2023 - Palermo, Italië

4 oktober 2023 – Dagje Palermo met de trein

Vanmorgen rustig begonnen met het ontbijt, geen haast want we gaan vandaag met de trein naar Palermo en deze vertrekt pas om 9.45 uur. Een trein eerder vertrok al net na acht uur en dan zitten we nog niet aan het ontbijt want dat staat pas om 8.30 uur voor ons klaar. Het station ligt 400 meter van onze B&B, dus mooi dichtbij. Een kaartje uit de automaat en dan even wachten tot we kunnen gaan vertrekken.

Precies op tijd vertrekt de trein en we raken in gesprek met een Nederlands stel uit de buurt van Katwijk die ook bezig zijn met een rondreis, maar die doen alleen Sicilië. Gezellig kletsend zijn we in 51 minuten in het Centraal Station van Palermo. Daar lopen we het station uit, en daar staat net voor het station een hop-on-hop-off bus, Daar stappen we in voor een rondrit centrum Palermo. Zo komen we langs de belangrijkste bezienswaardigheden. We gaan anderhalve ronde mee en stappen uit bij de bekendste markt van Palermo, Palermo, De Del Capo Markt. We nemen hier eerst iets te drinken met een canoli, Hierna lopen we de markt over, veel vis, groente en fruit, en heel veel stalletjes om te eten. Het zou de grootste markt van Palermo moeten zijn, maar mij valt de grote nog wel mee, wel heel leuk om te zien. Hierna lopen we het oude centrum in en bekijken en fotograferen enkele van de mooie gebouwen. We pakken ook een terrasje en eten hier onze lunch.

Hierna lopen we weer verder en bekijken ook de kathedraal, Dan lopen we via een andere markt weer richting het station, we willen de trein van 16.00 uur weer terugnemen naar Cefalu. Deze markt Mercato di Ballaro vind ik veel mooier als de eerste markt en is ook een stuk groter, hier wordt ook meer non-food verkocht.

We pakken de trein van 15.52 terug naar Cefalu en komen daar rond kwart voor vijf aan. Dan zoeken we onze kamer weer op en hangen daar even rond voor we weet op pad gaan om te gaan eten, dat doen we weer aan de boulevard bij het restaurant waar we gisteren hebben geluncht. Hierna weer terug naar de kamer en tikken een stukje en kijken zo nog even naar VI via de laptop.