Dagje Lecce en Otrando

10 oktober 2023 - Baia di Gallipoli, Lecce, Italië

Dinsdag 10 oktober – Lecce en Otranto

Na een goed ontbijt op weg naar Lecce, 50 minuten rijden vanaf onze Masseria. We parkeren de auto op een pleintje bij de Poort van Napoli. Allemaal parkeerplaatsen, maar als we terug komen hebben we een bon onder de ruitenwisser, we hadden in een vak geparkeerd dat alleen voor de lokale bevolking is. Witte belijning, wij hadden in een blauw vak moeten staan, lekker duidelijk. Maar we hebben de stad bekeken, echt een mooie stad met mooie gebouwen in de barokstijl.

Kerken maar ook andere belangrijke gebouwen hebben prachtige beeldhouwwerken op de gevels, je loopt zo van het ene gebouw naar het andere, echt mooi hoe het is gemaakt, dat kunnen ze tegenwoordig echt niet meer. We wandelen door de stad, die naast mooie gebouwen ook een paar mooie pleinen en parken heeft. We drinken een kopje koffie en voor we weer verder rijden ook nog even wat fris.

Na Lecce rijden we naar de andere kant van de hak (het oosten) waar we op zoek gaan naar de kustplaats Otranto, mooi gelegen aan het blauwe water lopen we hier ook rond langs de haven waar we ook onze lunch hebben. Op weg naar Otranto komen we langs vele gebieden waar de olijfbomen staan, maar de meesten zijn hier dood, half omgezaagd of helemaal verwijderd, er staan al wel weer jonge boompjes, maar die zijn nog niet zover dat er geoogst kan worden. Het is voor deze regio echt een ramp, want blijkbaar komt 17% van de wereldproductie van olijfolie hier vandaag, de olijfolie zal dus wel aardig in prijs zijn gestegen.

Rond half vijf zijn we weer terug op onze kamer en we hangen lekker nog even voor de kamer in het ligbed te genieten van de mooie tuin. Tegen half zeven pakken we de auto weer naar Gallipoli om te kijken waar we weer kunnen eten. We komen uiteindelijk uit bij hetzelfde tentje als gisteren. Hierna lukt het vandaag wel een ijsje te scoren en bij terugkomst bij de Masseria nemen we nog een drankje op het terras van de bistro. Hierna zoeken we de kamer weer op.

1. Everlien:
    12 oktober 2023