Putignano en omgeving

13 oktober 2023 - Putignano, Italië

Donderdag 12 en vrijdag 13 oktober – Putignano en omgeving

Op donderdag voor een deel een reisdag, we rijden zo’n 170 kilometer weer noordwaarts naar Putignano waar we ons laatste verblijf zullen hebben, onderweg stoppen we in Brindisi, even de benen strekken en iets gedronken, daarna weer verder, het landschap wordt weer wat groener en de olijfbomen zijn hier niet allemaal dood, blijkt dat hier een andere soort olijf groet die nog niet gepakt wordt door de bacterie die in het zuiden van de provincie de bomen dood.

We rijden langs de vele gebouwen met de mooie punten (de trulli) door naar ons verblijf Trulli Terra Magica waar we onze kamer krijgen en even later een upgrade naar een grotere kamer, wel fijn voor drie nachten. We besluiten om niet meer op pad te gaan vanmiddag maar ons op een ligbed neer te leggen aan het mooie zwembad. In onze kamer hebben we een stoomdouche ook lekker.

Na een paar uur bakken kleden we ons weer aan en gaan Putignano in om een hapje te gaan eten, we hebben van onze gastvrouw een paar adresjes op gekregen waar je lekker kan eten, vanavond lukt dat ook prima want we hebben lekker gegeten. Na het eten lopen we in de hoofdstraat nog even langs bij een Gelateria voor een lekker ijsje en daarna zoeken we ons bed op.

Op vrijdag stappen we na een goed ontbijt weer in de auto en rijden eerst naar Alborobello, het dorp van de trulli, hier in dit door Unesco goedgekeurde deel van het dorp bevinden zich heel veel trulli die het dorpje een soort van kabouterdorpje maken. Deze manier van bouwen komt uit een tijd dat er een belasting betaald moest worden als je een vast gebouw had, de trulli zijn (of misschien waren) zo gebouwd dat de gestapelde stenen van het dak zo weer uit elkaar gehaald konden worden en er dus geen vast gebouw was, en dus geen belasting verschuldigd. Ondertussen zijn de gebouwtjes in gebruik als winkeltjes, restaurantjes of B&B waar je dus kan overnachten, er is zelfs een kerk in de huisjes gemaakt. We lopen hier ruim een uur rond waarna we weer in de auto stappen naar het volgende dorp Locorotondo, waar we eerst een rondje maken over de weekmarkt en later door de mooie oude straatjes slingeren langs mooie huizen, kerken en vergezichten. We drinken iets op een terrasje en na enige tijd pakken we de auto weer en rijden naar een volgend mooi dorp, Martina Franca. Hier parkeren we de auto en gaan eerst op zoek naar een adresje om iets te eten, dat valt nog niet mee, want het is na half twee en dan is het siësta en is alles grotendeels gesloten. We vinden toch iets en bestellen er een lekker broodje. Ondertussen voel ik mij niet helemaal lekker worden en we besluiten na nog even door het plaatsje te zijn gelopen, naar onze kamer te gaan waar ik met een paar aspirines het bed op zoek.

Tegen zeven uur ben ik weer iets opgeknapt, en gaan we weer het dorp in om iets te eten. We eten weer lekker en na weer een ijsje zoeken we de kamer weer op.

1. Everlien:
    15 oktober 2023