Naar Agrigento

30 september 2023 - Agrigento, Italië

30 september 2023 – Naar Agrigento

Vanmorgen weer de auto gepakt en Catania uitgereden, deze kant uit ging sneller als gisteren. De weg naar Agrigento voert ons door een gebied waar veel landbouw zit, we komen langs fruitbomen, olijven, druivenstokken voor de wijn, maar ook lager spul zoals meloenen, aubergines en onder andere aardappelen. Het landschap is erg afwisselend, vlak maar ook weer heuvelachtig met en zonder rotsen. Een paar keer zien we ook dieren op het land, schapen en koeien, maar toch weinig. Wat hier ook weer opvalt, de vele rotzooi (vooral veel plastic) langs de weg, soms hele vuilnisbelten. Dan wordt er bij ons geklaagd, maar dat is helemaal niets in vergelijking met wat er hier allemaal ligt en zwerft, we zien ook omgeploegd land waar de stukken plastic zakken bovenuit komen. Dan snap je niet waar men zich bij ons zo druk over maakt, hier is het ook Europa, maar blijkbaar wordt er hier anders mee omgegaan. Begrijp me niet verkeerd, ook in Nederland moeten we het netjes houden, maar soms slaan wij door waar anderen de andere kant uitkijken.

We stoppen onderweg eerst even in Caltagirone, een dorp dat bekend staat om haar ceramiek, en als we er rondlopen zien we ook heel veel mooie creaties van ceramiek, hier drinken we ook een kop koffie met wat lekkers erbij.

Als we verder rijden komen er in het landschap steeds meer kassen waarin van alles wordt verbouwd. Het zijn allemaal tunnels van plastic. Wat er allemaal in staat is niet te zien want meestal wordt er wit plastic gebruikt. Als we aankomen in Agrigento gaan we niet gelijk naar onze B&B maar rijden we eerst naar de Vallei van de Tempels, een uitgestrekt stuk grond waar de resten staan van een aantal Griekse tempels. Honderden jaren geleden hebben de Grieken ook al op Sicilië gezeten, net als dat de Turken en Arabieren hier ook hebben gezeten en resten achter hebben gelaten. We wandelen ruim twee uur tussen de stukken steen en de tempels om dit deel van de geschiedenis te zien. Hierna stappen we weer in de auto en gaan op zoek naar onze B&B La Passeggiati in het centrum van Agrigento. We weten de straat te vinden maar waar zit nu de B&B? Ook hier wandel ik even rond om te zien waar we moeten zijn, en ja hoor ik vind een naambordje met de juiste naam, dan maar eens aanbellen, geen gehoor, telefoneren, ook geen gehoor. Ik had de moed al een beetje opgegeven als er een man aan komt lopen die onze man is. Hij heeft nog even boodschappen gedaan. Hij toont ons de kamer en verteld ons waar we wat kunnen vinden in de stad. Dan gaan we naar onze kamer en na even luieren gaan we de stad in, we wandelen hier wat rond en uiteindelijk zakken we neer op een terrasje om iets te drinken. Toevallig zit er naast ons op het terras ook een Nederlands stel waar we mee aan de praat raken en we ervaringen van deze reis maar ook andere reizen uit kunnen wisselen, gezellig.

Na en tijdje gaan we weer verder en op zoek naar een eetgelegenheid, we vinden die aan de boulevard waar we een goed gevulde pizza uitzoeken en ons buikje goed vullen, dan terug naar de kamer en daar uitbuiken en een stukje schrijven.

1. Reini:
    4 oktober 2023
    Heerlijk om zo met jullie mee te reizen.