Over naar Sicilië - donderdag 28 september 2023

28 september 2023 - Catania, Italië

Vanmorgen ook weer op tijd aan het ontbijt, lekker buiten op het terras gezeten om te ontbijten. Dan de auto voor gereden en de bagage weer ingepakt om weer ruim 200 km te rijden, volgende adres, Catania op Sicilië. Eerst een stuk via de Autostrada naar de boot in San Giovanni. We komen daar rond half twaalf aan en hebben geluk, we kunnen zo doorrijden de boot op. En als we erop staan en uitgestapt zijn vertrekt deze ook bijna gelijk. We hoeven niet vet, want de overkant is duidelijk te zien, en het is ook maar 20 minuten varen, je zou het bijna kunnen zwemmen, maar met een auto op mijn schouders laten we dat maar niet doen.

Aangekomen aan de overkant in Messina zijn we ook weer snel van de boot en kunnen we de stad uitrijden en gelijk de Autostrada op naar Catania, zo’n 1.5 uur rijden. De Autostrada is net als het eerste deel naar de boot, een aaneenschakeling van tunnels, zoveel tunnels heb ik nog nooit op één dag doorkruist. Dan zijn ze rond de 100 meter dan is er weer een van 1700 meter, soms zit er net 20 meter tussen dan zit je al weer in de volgende tunnel.

Rond 13.00 uur komen we aan in Catania, en gaan we op zoek naar onze B&B Il Leone Blu. Vanmorgen al even contact gehad met de dame van de B&B, ze kan van afstand ons binnen laten en de sleutel ligt al klaar. Maar nu nog zien de B&B te vinden, het ligt in het oude centrum en de navigatie vind het wel maar door de smalle straatjes en eenrichtingsverkeer is het moeilijk er te komen, ik zet de auto eerst maar ergens op een hoek en loop de aangegeven straat in om te zien waar we moeten zijn. Dan zie ik aan een geven het juiste naambordje staan, vanuit de auto had ik het niet gevonden. Nu met de auto rond gereden een straat verder geparkeerd, daarna de rugzakken mee en naar het pand gelopen. De dame gebeld die ons binnen heeft gelaten, hierna de auto gehaald want waar deze stond vond ik het niet veilig om te staan en voor het pand gestopt, de bagage en Berty uitgeladen en op zoek naar een parkeerplaats ergens in de buurt. Gelukkig nog snel een plekje gevonden.

Op de kamer de dingen geïnstalleerd en dan op zoek, de stad in. Eerst even een lunch en dan verder op pad. We liepen eerst de verkeerde kant uit en kwamen in een omgeving die niet erg uitnodigde, veel afval langs de weg en op sommige plaatsen in de wijk zelfs hele stapels afval; gelukkig later wel de juiste wijk in het centrum ingelopen waar prachtige gebouwen staan en de straten er wel netjes uitzien. Hier dwalen we even rond en we nemen een terrasje om iets te drinken. Hierna gaan we weer even naar de kamer om rond zeven uur weer op stap te gaan voor het diner, we vinden een leuk restaurant net op de hoek, dus mooi dichtbij. Na het diner gaan we weer naar de kamer en ik tik nog een stukje en Berty surft wat op internet.