Naar Trapani

1 oktober 2023 - Trapani, Italië

Zondag 1 oktober – naar Trapani

Vanmorgen iets na achten aan het ontbijt, allemaal een beetje krapjes in deze B&B maar het lukt, de eigenaar is ook een beetje zenuwachtig met het serveren van alles maar we krijgen genoeg binnen en iets voor negen uur stappen we in de auto, vanmorgen weer ruim 200 kilometer, nu naar Trapani aan de westkust van Sicilië. Als we Agrigento uitrijden gaan we eerst langs de Turkse trappen, een stukje kust waarbij de rotsen uitgeslepen zijn in mooie terrassen en deze zijn helemaal wit van kleur. Vroeger zijn de Turken hier geweest en blijkbaar zijn zij daarom de naamgever van deze witte rotsen, wel mooi om te zien.

Hierna rijden we verder naar Trapani, waar we net na Marsala ook weer langs de kust gaan rijden want hier zijn de zoutpannen, hier wordt al jaren zout gewonnen, door bassins vol te laten lopen met zeewater, wat ze laten bezinken en opdrogen waardoor het zout achterblijft, dit wordt dan verzameld en te drogen gelegd. Hierna kan het gebruikt worden voor verschillende doeleinden, we hadden het al wel eens gezien, maar het blijft een mooi proces.

Na de zoutwinning rijden we door naar Trapani waar we dicht bij de haven en het centrum B&B Belveliero aan de boulevard (moeilijk) vinden. We worden naar de kamer gebracht en krijgen de instructies over hoe het hier werkt en info over Trapani en wat er te doen is, waar we het centrum kunnen vinden en dan ook waar we de auto kunnen parkeren. Als we dat hebben gedaan gaan we nog even naar de kamer om te bagage even uit te pakken, dan gaan we in de buurt iets bestellen voor de lunch. Na de lunch lopen we de stad door en verkennen het centrum en de haven, tegen een uur of vier zijn we weer op de kamer en doet Berty even een klein wasje en zoek ik even op internet wat er hier allemaal te doen is. Daarna even luieren en rond half zeven lopen we het centrum weer in om te zien waar we ergens iets kunnen eten. We vallen neer op een terras en bestellen ons eten, beiden een pasta dit keer, ondertussen kijken we wat er hier allemaal rondloopt, wat een drukte, het lijkt wel of heel Trapani hier vanavond rondloopt, en allemaal in hun mooiste kleding (het is natuurlijk wel zondag). Na het eten lopen we nog een stukje en we halen nog een overheerlijk ijsje. Hierna lopen we weer naar onze kamer waar ik weer eerst een stukje in elkaar tik, voor we nog even TV kijken via de laptop en weer onze ogen zullen sluiten, morgen weer een dag.

1. Saskia van der Meer:
    2 oktober 2023
    Mooi Jannes. Bijzonder van dat zout. Mooie foto dat zoutveld!!