Op naar het zuiden van Puglia

9 oktober 2023 - Gallipoli, Italië

Maandag 9 oktober – Op naar het zuiden van Puglia

Na een heerlijk ontbijt bij Concho Luxury Retreat de spullen weer in de auto gepakt en op weg naar het zuidelijke deel van Puglia. Vandaag rijden we in zo’n 3 uurtjes naar Gallipoli aan de westkust van Puglia. We rijden weer langs citrusbomen en veel olijfbomen, helaas moeten die hier bijna allemaal verdwijnen want er zit een ziekte in de olijfbomen hier in Puglia, in de gebieden waar we hiervoor langs kwamen hebben ze de ziekte (nog?) niet, maar hier zie je veel dode bomen of al deels omgezaagd. Ook vinden we hier op enkele plaatsen grote industrie.

Verder veel kale vlaktes waar dit jaar denk ik al eerder graan of iets dergelijks is verbouwd, want de gronden zijn vaak nog niet zo lang geleden weer omgeploegd. Ook op veel plaatsen kleine brandjes om de droge wilde begroeiing weg te branden.

Rond half twee komen we aan in het oude centrum van Gallipoli waar we eerst even stoppen voordat we doorrijden naar ons onderkomen voor de komende drie nachten. We nemen er een broodje en rond half drie komen we aan bij Masseria Li Foggi. Op het platteland zo’n 6 kilometer van Gallipoli, een oude boerderij waar we een mooie ruime kamer krijgen met uitzicht op een mooie tuin, met een zwembad.

De koffers uitgeladen en de auto geparkeerd op een parkeerterrein voor de ingang achter een automatisch hek. Berty doet nog even een wasje en ik geniet op een lui ligbed van de mooie tuin. Volgens Berty ben ik zelfs even weggeweest, want toen zij naar buiten kwam lag ik in dromenland blijkbaar.

Rond half zeven maar weer eens aangekleed om weer naar het oude centrum van Gallipoli te rijden en daar een adresje op te zoeken om te gaan eten. Dat is gelukt, we hebben lekker gegeten, ik een pasta en Berty ravioli met zalm. Een ijsje is niet gelukt want de ijsboeren waren allemaal al aan het opruimen, Hierna weer in de auto naar de Masseria.