We zijn grotbewoners geworden

7 oktober 2023 - Matera, Italië

Zaterdag 7 oktober – grotbewoners geworden

Vandaag door naar de andere kant van zuid-italië, we rijden ruim 200 kilometer naar Matera, de stad die bekend staat om de grotwoningen.

Onderweg rijden we deels langs de kust, maar ook langs fruitbomen, we drinken koffie bij een kasteen en zien dames allerlei pepers aan draden rijgen om te laten drogen en voor de verkoop. Dan hebben we onderweg nog een lunch en rond een uur of twee komen we aan in Matera.

Matera is een stad in de Zuid-Italiaanse regio Basilicata en tevens hoofdstad van de gelijknamige provincie.

Matera ligt in het dal van de rivier Gravina di Matera, op 46 kilometer afstand van de Ionische Zee. De stad is vooral bekend vanwege de Sassi, een wijk die bestaat uit huizen die deels uit de bergen uitgehouwen zijn. De oorsprong van Matera ligt in de prehistorie toen men begonnen is met het uithakken van woningen in de kloven in de streek.

De stad bestaat uit twee delen; de Sassi nabij de kloof en de moderne stad op de vlakte. De Sassi werden tot 1952 nog door 15.000 mensen bewoond toen de Italiaanse regering dit verbood in verband met de slechte hygiënische en sanitaire omstandigheden. In het centrum van de Sassi staat op het hoogste punt de kathedraal uit 1230. Naast deze kerk tellen de Sassi 155 grotkerken, vanaf enkele vierkante meters groot.

De stad Matera bestaat in het oude centrum nog veel uit huizen die deels in de grotten zijn gebouwd, maar dan met stromend water, elektra e.d.

Onze B&B Conche Luxury Retreat is ook half in de grot gebouwd, onze kamer is helemaal in een grot uitgehouwen, we zijn dus een soort van Flintstones geworden, maar dan wel met luxe.

Nadat we ons hebben gesettled,gaan we op onderzoek uit in deze stad, het is een stad van steegjes, klimmen en verdwalen. Het stikt hier van de kerken, groot en klein en heel veel restaurantjes. Als we vanavond gaan eten lopen we een restaurant binnen, en denk je: Niet erg groot, maar dan loop je iets verder en moet je opeens diep naar beneden en ga je dus eten op 10 tot 15 meter onder de grond, ook in de rotsen dus. Wel een leuke ervaring. Na het eten zwerven we wat door de stad die op plekken mooi is verlicht, en we komen ook nog terecht in het Matera Filmfestival, waar veel bekende “Italiaanse” filmsterren over de rode loper naar binnen gaan, veel mensen willen met hen op de foto en enkelen werken daar aan mee, ik ken deze “sterren” niet. Hierna gaan we naar de kamer in de grot waar ik een verhaaltje tik en Berty iets gaat lezen.