Zondag 3 maart 2024 – het noorden van Madeira

3 maart 2024 - Machico, Portugal

Vanmorgen na het ontbijt in de auto gestapt om het noorden van het eiland deels te verkennen en te zien of we de skeelerbaan kunnen vinden in Faial bij Santana. We toeren buiten de snelweg om en dat betekent veel klimmen en draaien, lekker sturen dus. We rijden via een mooi uitkijkpunt eerst naar Porta da Cruz een klein havenstadje waar we zien dat aan deze kant van het eiland de oceaan flink tekeer kan gaan. Hoge golven die op de rotsen stuk slaan en hele hoge spetters geven. Dan rijden we door naar Santana waar we een rondje wandelen door een soort openluchtmuseum. Hier staan een paar authentieke huisjes en worden verschillende ambachten getoond, heel veel stelt het niet voor, en de bloemen en planten die er staan, komen deze periode nog niet helemaal tot recht.

Hierna rijden we weer een stukje terug naar Faial waar we op zoek gaan naar de skeelerbaan, deze ligt achter de kartbaan die we al gezien hadden, maar toen zagen we de skeelerbaan nog niet. Maar nu we de baan hebben gevonden moeten we er natuurlijk even kijken.

Een Vesmaco baan maar de kwaliteit van de baan is niet echt heel geweldig meer, ook hier scheuren in de baan, maar wat mij vooral opvalt is de boarding die overal scheuren vertoont en ook plekken waar gewoon gaten in zitten. Aan de buitenkant van de pisten moet het publiek in het gras staan, er is geen pad omheen gelegd. De ligging hier is wel heel bijzonder, vooral als je het van iets verder vanaf de berg bekijkt.

Na de skeelerbaan vertrekken we weer en besluiten naar Funchal te gaan om daar ergens te gaan eten, we gaan recht over het eiland van noord naar zuid. Dus we moeten de berg over. We moeten dus klimmen, wat weer betekend keren en draaien door het bergachtige gebied, veel planten en bomen die denk ik over een paar maanden mooi in bloei en groen zullen zijn, maar nu ook mooi zijn.

Na een uurtje komen we aan in Funchal waar we de auto weer in de parkeergarage parkeren en het centrum in gaan op zoek naar een adresje om te lunchen. We vinden een gezellig terras waar we genieten van een heerlijke lunch. Aan deze kant van het eiland is de temperatuur een stuk aangenamer als in het noordelijk deel, er staat veel minder wind en de temperatuur scheelt ook een graad of 5. Rond de 20 graden, dan kun je wel op het terras zitten.

Na de lunch wandelen we nog wat door het centrum en langs de boulevard waar we ook nog een lekker ijsje halen. We eten dit op langs de waterkant waar de duiven ons de ijsjes wel uit de mond kunnen kijken, want ze weten blijkbaar dat de mensen vaak de hoorntjes niet helemaal opeten. Wij verkruimelen dan ook het laatste deel van het hoorntje en gooien dit voor de duiven.

Voordat we in de auto stappen pakken we nog een terrasje in de buurt van de kabelbaan. Hierna rijden we weer terug naar ons hotel, waar we nog even wat relaxen voordat we Santa Cruz weer inlopen voor het diner. We eten vanavond bij Bilheteira een restaurant van de eigenaar van het hotel, waar we ook nog eens 10% korting krijgen.

We hebben vooraf lokaal brood met olie en knoflook, samen met een hoofdgerecht en koffie na en een drankje bij het eten maken dat we moeten afrekenen voor een bedrag van nog geen 30 euro. Heel lekker gegeten, we komen hier deze week nog wel een keer eten denk ik.

Jouw reactie