Woensdag 6 maart 2024 – Rondje Madeira met bezoek aan skeelerbaan in Prazeres

6 maart 2024 - Machico, Portugal

Vanmorgen na het ontbijt in de auto gestapt voor een rondje eiland, met als eerste bestemming Prazeres, waar in 2021 een mooie parabolische piste is aangelegd. Ik had al verschillende berichten ontvangen dat er hier problemen met de baan zijn, dus dat wilde ik wel even zien. Prazeres is ongeveer 45 minuten rijden vanaf ons hotel. Als we aankomen ziet het er werkelijk heel mooi uit, en een parabool zoals we in Heerde ook hebben gehad, en waarvan ik het nog steeds jammer vind dat die er niet meer ligt, veel meer mogelijkheden om de bochten te rijden wat nog mooiere wedstrijden gaf. Maar als we voor een Wereldkampioenschap wilden gaan kon dat niet op een parabool. Toch de andere baan er uiteindelijk lag in 2015 werden de reglementen van de wereldbond aangepast en was het ook mogelijk op een parabool.

240306 Madeira J_0187

Maar dichter bij de baan in Prazeres gekomen zag ik wel wat de problemen waren. Waar wij om de 5 meter deletatiesnedes hadden, zaten er hier maar een stuk of zes in, het beton kon dus niet genoeg werken en ging uit zichzelf scheuren, dus er zit heel veel scheurvorming in, maar ik denk dat de rijders daar niet erg veel van merken, maar het ziet er niet mooi uit. Een groter probleem is de Vesmaco coating die vooral in één bocht loslaat, er is een verkeerde primer gebruikt, waardoor de coating is gaan bladeren. Aan beide problemen, zaagsneden en coating gaat men proberen iets te doen, maar of het goed gaat komen is maar afwachten.

Na het bezoek aan de skeelerbaan zijn we verder gereden langs de rand van het eiland en hebben verschillende punten bezocht, waaronder het meest westelijke punt van het eiland Ponto de Pargo, waar we ook lunchen met een wel heel grote sandwich,

240306 Madeira B_0012

en iets verder Porto da Cruz en Porto Moniz waar mooie natuurlijke zwembaden aan de kust liggen met iets verder de beukende golven. Ook prachtig de hoge kliffen langs de kust, soms wel een paar honderd meter hoog. We slingeren door een prachtig landschap en rijden door heel veel tunnels, het lijkt wel of een kwart van de weg die we afleggen door tunnels gaat, sommigen zijn maar enkele tientallen meterslang maar er zijn er ook bij van ruim 3 kilometer.

Rond half vijf zijn we weer in Santa Cruz waar we de auto bij het hotel parkeren en het dorp inlopen om nog een terrasje te pakken met uitzicht op zee. Hierna zoeken we onze kamer op om nog even te relaxen voor we het dorp weer ingaan om te zien waar we vanavond gaan eten.

1. Johan Voortman:
    7 maart 2024