Maandag 4 maart 2024, de tuinen van Monte Castle

5 maart 2024 - Machico, Portugal

Vanmorgen na het ontbijt weer in de auto naar Funchal, waar we de kabelbaan willen nemen naar boven, naar Monte Castle Tropical Garden. Had ik gisteren nog tegen Berty gezegd dat het geen cruise seizoen leek, want de dagen dat we hier zijn geen enkele boot zien liggen, liggen er vanmorgen 3, een P&O en 2 schepen van AIDA. En dat was te merken bij de kabelbaan, een rij van wel 100 meter. Nog getwijfeld om vandaag iets anders te gaan doen maar door die drie schepen zal het overal wel druk zijn. Gelukkig schoot het wel redelijjk op, en met zo’n 45 minuten zaten we in de kabine naar boven. Met een mooi uitzicht over de stad en de kustlijn wiegen we naar boven, onderweg met twee engelse stellen wat info uitwisselen over het eiland en de cruises.

Boven aangekomen gaan wij linksaf naar de ingang van het park van Monte Castle. Hier nemen we eerst een kop koffie met een pastei de Nata voordat we het park in gaan. Afgezien van het feit dat het nog niet het mooiste seizoen is bloeit er toch al wel veel. Een paar maanden later zal het nog veel mooier zijn denk ik. Wat een werk om het hier zo mooi te houden, want het is hier echt heel mooi. En geen meter vlak, dus dat bemoeilijkt de werkzaamheden ook nog eens. Veel waterstroompjes, watervallen en een groot deel in oosterse stijl met rode bruggen, bogen en paviljoens. Ook vind je hier veel tableaus met schilderwerken en standbeelden van speksteen.

We wandelen hier lekker rond en gaan van boven naar beneden en van links naar rechts want een echte wandelroute is er niet. Op verschillende plekken maken we overzichtsfoto’s en foto’s van de mooie planten. Uiteindelijk komen we uit bij het meer waar de zwanen zwemmen en waar we een heerlijke ananas kopen, netjes uitgehold en dan weer gevuld met het vruchtvlees dat door de blender vloeibaar is gemaakt. Hierna lopen we verder langs de flamingo’s en de orchideeën, ook zien we aan de zijkant van het park over de onderliggende weg de stoelen naar beneden razen van de Carreiros do Monte.

We zwerven hier ruim vier uur rond voor we de kabelbaan weer opzoeken om af te dalen naar Funchal waar we lunchen, wat rondzwerven en een terrasje gepakt te hebben rijden we terug naar Santa Cruz waar we nog even relaxen voor we ons weer opmaken om in het dorpje weer ergens te gaan eten.

Jouw reactie