In en rond Maratea

26 september 2023 - Maratea, Italië

Gisteravond een pizza gegeten in het oude centrum van Maratea, geen geweldige pizza. Daarna nog een ijsje gegeten op het plein en weer naar boven gewandeld naar onze kamer.

Vanmorgen rond kwart over acht aan het ontbijt, hier een buffet met een ruime keus aan brood, beleg en andere dingen, ook veel taarten, maar dat vind ik wel erg zoet. Daarna in de auto gestapt naar het beeld van Jezus de Verlosser dat boven op een berg staat. Vorig jaar zijn we in Rio geweest bij daar het beeld van Jezus de verlosser, dat is de grootste ter wereld, deze komt op de tweede plaats. Het monument staat op het hoogste punt van de berg San Biagio en meet van de voet tot de kroon 21,13 meter. De spanwijdte van de uitgestrekte armen bedraagt ongeveer 19 meter; het hoofd is drie meter hoog. De 400 ton wegende constructie rust op een stalen frame, terwijl de funderingen tot enkele tientallen meters diep de grond ingaan. Op de stalen constructie rust een meer dan 20 cm dikke laag beton en stukken Carrara-marmer. Het beeld ontbeert een sokkel en verheft zich onmiddellijk vanaf de kale rots. Links is de voet van Christus nog zichtbaar, recht hangt het gewaad van het beeld tot op de grond. Waar het in Rio superdruk was met duizenden mensen die het beeld bezochten en waar je je een weg moest banen om een foto te kunnen maken waren we hier vanmorgen de eersten en ook de enigen die hier waren. De auto geparkeerd voor 5 euro en voor 1 euro p.p. met een bus naar boven gebracht, hadden we het beeld voor ons alleen. Dus mooi foto’s maken van het beeld en de omgeving want je hebt hier een prachtig uitzicht, wel wat heiig, maar je kan mooi ver kijken.

Toen we vertrokken kwamen er meer mensen, maar toen hadden wij het al gezien. Daarna met de auto naar beneden, naar de haven waar we even hebben rondgewandeld en een koffie hebben genomen op een terras. Het druppelde wel zo nu en dan maar echt heel veel was het niet, en de temperatuur is lekker, rond de 25 graden. Daarna weer in de auto en even langs een supermarktje gereden om wat drinken en te snacken in te kopen. Als we de auto weer geparkeerd hebben bij het hotel op de parkeerplaats, het centrum weer ingelopen voor de lunch, we nemen op het terras waar we gisteren ijs hebben gehaald, nu een lekker broodje, Berty met kip en ik met kaas en een lokale (pittige) worst. Hierna gaan we naar het hotel, wat hebben een middagje aan het zwembad in gedachten. Maar het weer speelt niet mee, tot twee keer toe hebben we ons geïnstalleerd en net als we een tijdje langs het zwembad liggen, begint het weer te spetteren, wat niet echt geweldig is als je wilt genieten van het zonnetje. We zoeken daarom maar de kamer op waar we wat lezen, computeren en zoeken waar we vanavond ergens gaan eten.

1. Marianne:
    26 september 2023
    Berty op de foto, hoe krijg je dat voor elkaar 🤣🤣?

Veel plezier en hopelijk wordt het weer beter. Wij hebben hier nu mooier weer.