Maandag 25 september – onderweg naar Maratea langs de Amalfikust

25 september 2023 - Maratea, Italië

Gisteravond nog even lekker gegeten in Sorrento gevolgd oor een eerst ijsje hier in Italië, nog even door het gezellige centrum gewandeld en toen onze kamer weer opgezocht.

Even na achten schuiven we aan voor het ontbijt wat Margrita wee voor ons maakt, na het ontbijt pakken we onze spullen op en pakken dit in de auto, nog even wat afrekenen en we kunnen weer op pad naar ons volgende adres.

Vandaag voert de route via Positano langs de Amalfikust en een bergweg en een stuk autostrada en vandaar de laatste 30 kilometer langs de kust verder naar Maratea via langs de kust. Omdat het regent stoppen we niet in Positano, maar wel even in Amalfi waar we parkeren onder een berg waar een parkeergarage is uitgehouwen van 4 verdiepingen, als ik de parkeer garage in wil rijden moet Berty uitstappen want alleen de chauffeur mag de auto wegzetten, security zegt de man bij de ingang, ik vraag me af wat er niet veilig is als je het samen doet, maar we houden ons maar aan die regels. Daarna lopen we samen via een ondergrondse gang naar het centrum van Amalfi waar we een plekje vinden op een terras onder de parasol, want het lekt er nog steeds. Onder de parasol komen we in gesprek met een stel uit Emmen die twee maanden rondtrekken met de camper door ItalIë. We wisselen wat ervaringen uit en kletsen wat over de manieren en gewoontes hier in Italië. Hierna wandelen we nog wat door Amalfi waarna we de auto weer opzoeken, kosten voor 1.5 uur parkeren 14 euro. Ik dacht dat het parkeren in Apeldoorn duur was, maar dit is iets gekker. Koffie was hier trouwens ook 11 euro voor 2 kopjes koffie Americano. Maar het is vakantie. Onderweg naar Maratea stoppen we voor een broodje langs de Autostrada, en daarna nog even in Paestum om even te kijken bij de Griekse tempels waar hier nog de resten van staan, het moet een groot complex zijn geweest, waarvan nu nog twee tempels (redelijk) goed zijn, maar daarnaast ook nog heel veel stenen onderdelen van gebouwen zichtbaar zijn. Hierna weer lekker slingeren langs de kust naar Maratea waar we even na vijf uur aankomen bij La Locanda delle Donne Monache, een voormalig klooster net boven de oude stad van Maratea. Hier zullen we twee nachten blijven. Om bij het hotel te komen moet je met de auto eerst naar boven rijden waar de koffers er uit kunnen en ingecheckt kan worden, hierna kan de auto op de parkeerplaats gezet worden die een plateau lager ligt, maar hiervoor moet je wel eerst naar boven op de berg rijden en dan via het oude centrum weer naar boven om bij de parkeerplaats te komen. Nu even relaxen, verhaaltje schrijven en daarna wandelen we de berg af om iets in het oude centrum te gaan eten.