Zaterdag 2 maart 2024 – Hop on, Hop off Funchal en omgeving

2 maart 2024 - Machico, Portugal

Vanmorgen liep de wekker af om 7.30 uur, na een frisse douche gaan we ontbijten. Niet zo uitgebreid als we soms op andere locaties soms hebben gehad, maar genoeg keus voor ons.

Na het ontbijt stappen we in de auto en rijden naar Funchal, waar we de auto parkeren en we lopen naar de boeren markt, de Mercado dos Lavradores, in het oude marktgebouw. Wat wordt hier de koopwaar op een mooie manier gepresenteerd en wat een variatie in groente, fruit en vis. De verschillende soorten worden op een mooie manier opgestapeld. Veel soorten die wij helemaal niet kennen, terwijl wij toch ook steeds meer exotische fruitsoorten kennen. Wel zes verschillende soorten passievruchten met echt verschillende smaken merken we als een verkoper ons de verschillende soorten laat proeven, ook enkele soorten dragon fruit en zelfs banaan met een appelachtige smaak.

Na de markthal besluiten we naar de boulevard te lopen, vandaag willen we met een hop on, hop off bus de stad gaan verkennen. We kiezen een kaart waarmee we in vijf dagen twee dagen met de bus kunnen, er zit ook een kaartje bij voor de kabelbaan naar het Monte Palace en we gaan ook nog het hoogste uitzichtpunt van het eiland kunnen betreden.

De bus voert ons door de stad langs de verschillende locaties die van toplocaties van de stad, langs mooie parken en vanuit de stad trekken we het buitengebied in en de bergen, waar we verschillende mooie uitzichtpunten hebben. Als we in Camara de Lobos komen kunnen we overstappen op een kleinere bus die ons naar het uitkijkpunt Cabo Girão, hier kunnen we van een hoogte van 589 meter uitkijken over de oceaan en het dorp beneden, het uitkijkpunt heeft een doorzichtige bodem, deels glas en deels metalen roosters. Echt een mooi uitzicht. Hierna weer met de kleine bus terug naar Camara de Lobos waar we weer over kunnen stappen op een grote open bus. Die via de toeristische route weer naar het vertrekpunt rijdt.

Als we daar weer aankomen, gaan we nog even aan bij een McDonald’s voor een snelle hap, de menu’s zijn hier trouwens een stuk voordeliger als in Nederland, 6 euro voor een menu.

Hierna lopen we nog wat door het centrum en kopen even wat water, waarna we de auto weer ophalen uit de parkeergarage en rijden we terug naar ons hotel, waar we nog een groot deel van de F1 race met overwinning van Max kunnen zien op de laptop.

Rond zeven uur lopen we het dorp in om te eten, Berty neemt een moot zalm en ik een grote spies met vlees, als toetje nemen we ananas met Madeira-wijn. Na het eten zoeken we onze kamer weer op, tik ik mijn verhaaltje en daarna kijken we nog even TV.

Jouw reactie